Hoe kan licht door beíde zijden van een zeepbel worden weerkaatst?

Een zeepbel bestaat uit een heel dun watervliesje. Nu blijkt dat zowel de buitenkant áls de binnenkant van dat vliesje lichtstralen te kunnen weerkaatsen.

Dat die buitenkant het licht kan weerkaatsen kan ik nog begrijpen. Maar hoe kan licht door de binnenkant (het binnenste oppervlak) van dat vliesje worden weerkaatst. Het gaat daarbij immers om het grensgebied tussen de watermoleculen van de zeepbel en de luchtmoleculen van de bel.( Waarom wordt bijvoorbeeld het licht weerkaatst door die luchtmoleculen?)

Misschien is hetzelfde fenomeen ook wel van toepassing op een ruit?

Het gevolg van die dubbele weerkaatsing is dan dat er interferentie optreedt waardoor afwezigheid van lichtstralen voorkomt in de zeepbellen.

bron: 'een korte geschiedenis van de tijd' Stephan Hawking

erotisi
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat komt doordat de buitenkant dan wel een deel van het licht kan weerkaatsen, maar ook een groot deel van het licht doorlaat. En dat kan dan weer weerkaatst worden door de binnenkant - en grotendeels weer doorgelaten. Daardoor "stuitert" het licht in een zeepbel in alle hoeken alle kanten op, en wordt in alle mogelijke richtingen gebroken ; door die lichtbreking hebben ze alle mogelijke mooie regenboogkleuren.

Zou de buitenkant van een zeepbel ALLE licht weerkaatsen, dan zag je gewoon een effen witte bal. Zou hij alles absorberen, dan was het een effen zwarte bal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Plus.
Thecis
8 jaar geleden
Van mij ook.
erotisi
8 jaar geleden
Ondanks de waardering van twee professionals, twijfel ik of je mijn vraag goed heb begrepen. Met de binnenkant van de zeepbel bedoel ik dus het vliesje zelf. Vergelijk het vliesje met een blad met 2 zijden. Eerst wordt het licht door bladzijde 1 weerkaats en vervolgens (nadat het door het papier is gegaan) door bladzijde 2. Ten minste zo lees/begrijp ik het uit mijn boek. Nu vermoed ik dat jij bedoel dat het enerzijds door de buitenkant van het vliesje wordt weerkaatst en vervolgens de overige stralen doorheen het vliesje helemaal tot ín de zeepbel. Is dat inderdaad zoals jij je antwoord bedoelt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is geloof ik wel precies wat ik bedoel. Ik ben er althans van uit gegaan, dat je met de binnenkant van de zeepbel, de binnenkant van de zeepbel bedoeld. Jij bedoelt dat vliesje te zien als een "wand" waarbinnen ook nog weer weerkaatsing plaats vindt ? Dat zal er van afhangen hoe dik dat vliesje is, maar het zal zeker een paar moleculen dik zijn, al dan niet (ik denk haast niet) met 'luchtmoleculen' ertussen. Of die lucht ook nog concreet wat doet durf ik dus zo 123 niet te beweren, maar in theorie zou het licht natuurlijk behalve door het hele boek heen, ook heen en weer kunnen gaan tussen de "bladzijden".
Maar als de wand alleen water/zeepwater is, en er geen lucht tussen zit, zal het hele "boek" het licht grotendeels doorlaten en breken. Zoals de lens van een bril.
Het licht wordt gereflecteerd als het onder bepaalde hoeken invalt op het grensvlak tussen het water en de lucht. Als het licht loodrecht invalt, dan zal het ook loodrecht weer uit het grensvlak komen. Valt het in onder een hoek, dan komt het onder een iets grotere hoek uit. Op een gegeven moment is de invalshoek zo groot dat het licht zowat haaks uit het vlak komt. Bij nog grotere hoeken krijg je interne reflectie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Total_internal_reflection