Waarom moet ik (edel)metaal verwijderen bij gebruik van Selsun?

Bij gebruik van Selsun (seleniumsulfide 25 mg/ml) moeten sieraden en ander metal van het lichaam verwijderd worden volgens de bijsluiter. Nu wil ik niet uitproberen wat er gebeurt maar ben wel nieuwsgierig waarom dit is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Seleniumsulfide zal o.a. zilver aantasten
http://www.beautylab.nl/zilver-schoonmaken/
"Zilver verkleurt zwart/bruin door zwavel uit de lucht of door zwavelhoudend voedsel zoals spruitjes en eieren (denk maar aan zilver bestek). Zilver + zwavel vormt zilversulfide"

Voor het gemak wordt er aangeraden alle sieraden te verwijderen.
Maar zou best kunnen dat andere metalen ook reageren met deze of een van de andere stoffen.