Waarom zegt de stroom iets over de ontladingstijd van een accu?

Een accu met het opschrift 4000 mAh gaat langer mee dan een accu van 2000 mAh. Wat is de technische uitleg hiervan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Die 2000 of 4000 mAh is geen stroom, maar een maat voor de hoeveelheid energie die in de accu kan worden opgeslagen. Ofwel: het is een maat voor de opslagcapaciteit van de accu.

Bij een accu met een capaciteit van 2000 mAh is de stroomsterkte (in mA) maal de tijd gedurende welke die stroom kan worden geleverd (in h, ofwel uur) gelijk aan 2000 mAh.

Dat betekent dat die accu gedurende 1 uur een stroom van 2000 mA kan leveren. Of gedurende 2 uur een stroom van 1000 mA. Of gedurende 200 uur een stroom van 10 mA. Enzovoort.

Als je beide accu's (die van 2000 mAh en die van 4000 mAh) in hetzelfde apparaat stopt, vraagt het apparaat natuurlijk in beide gevallen dezelfde hoeveelheid stroom. Laten we zeggen dat dat 5 mA is. De accu met een capaciteit van 2000 mAh kan dat apparaat dan gedurende 400 uur aan de praat houden; de accu met een capaciteit van 4000 mAh kan het apparaat gedurende 800 uur aan de praat houden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Laatste alinea is misschien een beetje onduidelijk. Ik schreef "Als je beide accu's [...] in het zelfde apparaat stopt". Ik bedoelde natuurlijk: als je ofwel de ene, ofwel de andere accu in een apparaat stopt".

Cryofiel