Waarom zijn stralen zonlicht die door de wolken schijnen niet evenwijdig?

Stralen zonlicht komen, gezien de afstand tot de zon, nagenoeg evenwijdig aan op aarde. Als je zegt dat je schaduw een loodrechte projectie is, maak je slechts een minieme fout. Maar op een bewolkte dag zie je soms zonnestralen door de wolken en die zijn nooit evenwijdig (soms tot hoeken van meer dan 90 graden). Voor zover ik kan beoordelen is dat geen optische ilusie. Het zonlicht moet dus ergens gebroken worden. Hoe zit dat precies? Hoe wordt die breking veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat die stralen niet evenwijdig zijn is gezichtsbedrog. Ze komen voor het oog bij elkaar, maar dat doen twee spoorrails ook voor het oog. Iets dergelijks doet zich ook voor bij Wolkenstralen, jakobsladders, schemeringsstralen of crepusculaire stralen. Allemaal namen voor het verschijnsel dat je waarnam.
escape
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Precies, het is gewoon perspectivische vervorming.
Cryofiel
8 jaar geleden
Vooral de term 'crepusculaire stralen' is hier van belang. Dat is namelijk wat je ziet. Er zijn ook 'anticrepusculaire stralen'. Zoek daar eens op, of zoek op '(anti)crepuscular rays'.