Bestaan er ook filter die CO2 kunnen tegen houden? Zo ja, hoe werken die?

Kun je die bijvoorbeeld plaatsen op auto's en fabrieken?

erotisi
8 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ja, je kunt CO2 wegfilteren.

De gebruikte filters werken allemaal chemisch en vrijwel allemaal werken ze door chemische binding van het zure koolzuurgas aan een base zoals Mg(OH)2 of Ca(OH)2; in het lab ook wel met NaOH en KOH (effectiever, maar dit zijn zeer bijtende stoffen). Ze worden in de chemie bijvoorbeeld gebruikt om te verzekeren dat een gas vrij is van CO2. het gaat daarbij echter niet over tonnen CO2 zoals bij uitstoot van fabrieken.

Hoewel het technisch mogelijk is om rookgassen te zuiveren, moet je wel bedenken dat de hoeveelheden enorm groot zijn. Stel je voor dat je echt alle CO2 die bijvoorbeeld een energiecentrale uitstoot wilt opvangen, dan levert die centrale weinig energiewinst meer op. Bedenk ook dat je zult worden opgezadeld met grote hoeveelheden carbonaten (MgCO3 of CaCO3) die vervolgens ook zo verwerkt moeten worden dat er geen CO2 meer vrijkomt. Dat zal erg lastig worden. Het probleem zit hem dus in de schaal van je operatie.