Bestaat er al koude kernfusie, en hoe werkt dat?

Kernfusie heeft normaal gesproken veel hitte nodig, heel veel.
Maar koude kernfusie zou misschien wel kunnen bij kamertemperatuur.
Ze zouden dan elektronen vervangen door muonen, waardoor de kernen makkelijker kunnen fuseren. Maar hoe krijg je elektronen weg en daar muonen voor in de plaats? Want als die elektronen weg zijn hoef je daar immers toch beter geen andere deeltjes bij te doen, maar die kernen gewoon bij elkaar doen?

Of zijn er nog meer manieren?

erotisi
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Koude kernfusie is gewoon kernfusie, het laten samensmelten van kernen zoals dat ook in de zon gebeurd. Maar waar in de zon de druk (en daardoor temperatuur) enorm hoog is, is de druk en temperatuur bij koude kernfusie betrekkelijk laag.

Volgens wiki:
Koude kernfusie is kernfusie die zou optreden bij een relatief lage temperatuur. De naam koude kernfusie werd oorspronkelijk gebruikt voor de fusie van waterstofisotopen met behulp van Muonen als katalysator. De elektronen van de waterstofatomen worden door muonen vervangen, daardoor kunnen de atomen onderling zo dicht bij elkaar gebracht worden dat de elektrische afstoting overwonnen wordt en een fusie van de atoomkernen mogelijk wordt. Tegenwoordig wordt de naam "koude kernfusie" voornamelijk gebruikt voor een aantal methoden waarvan sommige wetenschappelijk omstreden zijn.

De reden dat koude kernfusie een heilige graal is, is omdat het veel energie oplevert en de producten betrekkelijk schoon. Waterstof wordt helium, je kan tot aan zuurstof komen. En het meest voorname (t.o.v. splijting), geen radioactiviteit.

Nu zijn er een aantal methodes (zag ik op wiki) waarbij dit zou kunnen:
- met elektrische velden
- met katalysatoren
- bijproduct van chemische reacties

Allen zijn nog omstreden.

Het meest bekende "fiasco" is van Martin Fleischmann en Stanley Pons. Zij deelden mee in een persconferentie dat zij kernfusie onder veel mildere condities bereikt hadden. Dit kon door andere wetenschappers niet gereproduceerd worden en daarom is het afgedaan als "dit kan niet".

Het blijft een onderwerp dat veel mensen blijven aanhalen. Er zou een manier moeten zijn om dit t ekunnen bereiken. Waar of niet, dit is wel de manier waarop baanbrekende dingen worden gevonden. Doordat mensen blijven geloven in iets en dat willen aantonen (inherent is dat er een heleboel energie wordt verspild aan dingen die niet aangetoond kunnen worden of niet waar blijken te zijn, maar dat is wetenschap!).

Kortom, koude (kern)fusie bestaat (nog) niet.
Thecis