Waardoor lost CO2 23 maal zo goed op in water als zuurstof?

De CO2 moleculen bevinden zich blijkbaar liever tussen H2O moleculen dan tussen stikstof en zuurstof. Maar wat is er zo aantrekkelijk aan die H2O moleculen die de O2 moleculen blijkbaar iets minder interessant vinden?

Zie : http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/co2-en-het-natuurlijk-evenwicht

erotisi
8 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Ik vraag mij af hoe men erbij komt dat CO2 23x zo goed in water oplost dan zuurstof. Reken ik dat uit met molverhoudingen dan kom ik op 26x, massaverhoudingen 36x.

Soit, de reden is dat zowel zuurstof als CO2 (net als andere gassen) zich volgens Raoult en Henry netjes gelijk over zowel de gasfase als de waterfase willen verdelen.

Men kan gas of damp in water blijven oplossen tot dit water aan deze gas of damp verzadigd is. D.w.z: tot de concentratie wordt bereikt waarbij er evenveel gas- of dampmoleculen van de gasfase naar de waterfase overgaan en omgekeerd op dezelfde tijd. Dat betekent dat de opgeloste gas- of dampmoleculen ook in staat moeten zijn de omgevingsdruk te overwinnen om een gas- of dampbelletje te vormen.

Denkoefening: we hebben een kg CO2 en we persen deze samen tot we een druk van 60 bar bereiken (de dampspanning van CO2), de CO2-damp zal beginnen condenseren en we krijgen een vloeibare fase van 100% CO2 in evenwicht met een dampfase van 100% CO2. Vervolgens voegen we daar een druppeltje water aan toe. Het mengsel in de vloeibare fase zal niet meer uit zuiver CO2 bestaan en dus wil het evenwicht dat er ook minder CO2 in de gasfase aanwezig is. Er wordt nog wat CO2 opgenomen uit de gasfase en de druk zal daardoor dalen. Dat proces kunnen we verder zetten door water te blijven en blijven toevoegen en na een tijdje hebben we geen oplossing meer van water in vloeibare CO2 maar wel van verzadigde CO2 in water en in evenwicht met een atmosfeer van 100% CO2 in de gasfase. Stel nu dat we water zouden hebben toegevoegd tot er zoveel CO2 is opgenomen dat de druk in ons met water en CO2 gevuld reservoir nog slechts 1 atmosfeer bedraagt. Dan zou dat betekenen dat we een CO2-gehalte in dat water hebben van 1,45 g/L. Inderdaad: de oplosbaarheid van CO2 in water. En deze oplosbaarheid is dus afhankelijk van de dampspanning. Zouden we ditzelfde doen met een damp waarvan de dampspanning veel hoger is dan zouden we dus ook veel meer water moeten toevoegen aan het systeem eer de druk in het systeem gezakt is tot 1 atmosfeer. Dat betekent dus dat er ook veel minder gas per liter water in oplossing zal zijn. Dus: hoe hoger de dampspanning, hoe lager de oplosbaarheid in water. En aangezien de dampspanning van gassen hoger is bij een hogere temperatuur weet je nu ook waarom de oplosbaarheid van een gas lager wordt bij een hogere temperatuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zuurstof kunnen we dit gedachte-experiment niet uitvoeren aangezien dit geen damp is. We zouden zuurstof wel kunnen afkoelen tot een temperatuur van ongeveer -120 °C om er toch een damp van te maken. Kijken we naar de dampdruk bij die temperatuur en vergelijken we die met die van CO2 dan zien we dat deze veel hoger is dan die van CO2. En daarom is de oplosbaarheid van zuurstof veel lager dan die van CO2. Onder standaardomstandigheden dus geen 1,45 g/L zoals CO2 maar wel slechts 0,04 g/L. Gaan we nog een stap verder en halen we het met water en CO2 gevulde reservoir er terug bij en openen we dit om bloot te stellen aan de buitenlucht dan zal alle CO2 na een tijdje diffunderen en zal de CO2-concentratie in de gasfase dalen 0,04% in de gasfase. De CO2-concentratie in dit water zal dus dit evenwicht volgen en als je lang genoeg wacht maar dan echt héél héél lang (want CO2 verdampt heel traag uit een waterige oplossing) of je roert heel sterk in de oplossing (want dan gaat het wel plots heel snel!) dan zal de oplossing na een tijdje een concentratie bekomen van 0,04% van 1,45 g/L oftewel: 0,6 ppm. De oplosbaarheid blijft echter 1,45 g/L. Hetzelfde geldt voor zuurstofgas. De oplosbaarheid hiervan in water bedraagt zo'n 40 ppm. Aangezien er echter maar 20,9% in de atmosfeer aanwezig is, bevat water doorgaans slechts 8 ppm zuurstof.
erotisi
8 jaar geleden
Ok, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Maar ik probeer de natuur altijd zover te begrijpen totdat ik de onderliggende krachten ervan inzie.
Dus welke krachten zorgen ervoor dat de dampspanning zus en zoveel bedraagt voor de oplosbaarheid. Hebben bijv. de waterstofbruggen hier nog invloed op?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met waterstofbruggen heeft het niets te maken. Want hetzelfde principe geldt niet alleen voor water maar ook voor andere vloeistoffen. Het is een logisch gevolg van de dampspanning, het gaat hier om evenwichten. Van een fysische reactie waarbij CO2 of een ander gas vloeibaar (in oplossing) dan wel gasvormig aanwezig is. Feit is dat de snelheid waarmee dit gebeurt afhankelijk is van de concentratie zowel in de vloeibare als in de gasvormige fase. Verdiep je eens in de wet van Henry en van Raoult, dan heb je een goede kijk op opgeloste gassen in water.
erotisi
8 jaar geleden
Maar die wetten van Henry moeten toch ook weer ergens op gestoeld zijn? Zo lees ik bijv. dat : "Talrijke fysische eigenschappen van chemische verbindingen, zoals het smeltpunt, kookpunt, oppervlaktespanning en oplosbaarheid in een oplosmiddel, worden bepaald door de intermoleculaire krachten." en: "Stikstof en zuurstof lossen op in water door middel van intermoleculaire krachten" Misschien dat waterstofbruggen er dan niets mee te maken hebben, maar weke krachten brengen dan wel het verschil tussen CO2 en O2?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al. Want dampspanning hoort in dat zelfde rijtje met fysische eigenschappen. Dus als je ze vergelijkt: wat is dan het verschil tussen water en CO2? Waarom is water vloeibaar en CO2 gasvormig? En dan hetzelfde voor zuurstof en CO2. Waarom ziet hun fasediagram er anders uit? Oftewel: jou vraag komt onrechtstreeks neer op: waarom verschilt het kookpunt van zuurstofgas en CO2? (bij > 5 atm dan, want lager heeft CO2 geen kookpunt). want als het kookpunt verschilt, verschilt dus ook de dampspanning en dus ook de oplosbaarheid in water.

Andere antwoorden (1)

CO2 heeft zoals water een polair karakter en heeft hierdoor een bijkomend voordeel tov. N2 en O2 (neutraal).
CO2 bindt zich ook met water tot H2CO3 (H2O + CO2 --> <-- H2CO3); onder bepaalde omstandigheden van druk en temperatuur zal het evenwicht van deze reactie ook naar rechts verschuiven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fout! CO2 reageert met water al volgt: CO2 + 2 H2O <--> H3O+ + HCO3- Het is overigens ook geen antwoord op de vraag want heeft niets te maken met het feit dat CO2 beter oplost in water dan zuurstof aangezien de weggereageerde hoeveelheid CO2 niet meer meetelt.