Zitten er in de regenboog ook absorptielijnen?

Door de absorptielijnen kunnen hele specifieke kleuren ontbreken in de regenboog. Die geabsorbeerde kleuren kunnen de water druppels dan verwarmen of voor fluorescentie of fosforescentie zorgen. Maar gebeurt dat ook zo, of wordt alles gereflecteerd?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Een regenboog ontstaat door reflectie en breking van zonlicht in waterdruppels. Dat zonlicht is ontstaan in het binnenste van de zon en uitgestraald door het zonsoppervlak (de chromosfeer). Op zijn weg naar ons oog gaat het eerst door de atmosfeer van de zon en later door de atmosfeer van de aarde. In beide atmosferen kan licht van bepaalde golflengtes geabsorbeerd worden. Hierdoor ontstaan in het spectrum van het zonlicht absorptielijnen. De lijnen die door de zonsatmosfeer worden veroorzaakt heten Fraunhoferlijnen en die van de aardse atmosfeer tellurische lijnen.
Behalve absorptie vindt in de aardse atmosfeer ook breking, reflectie en verstrooiing plaats. Zo is Rayleighverstrooiing de oorzaak van de lichtblauwe kleur van de hemel en zorgt breking ervoor dat we de zon nog zien terwijl hij eigenlijk al onder is. Reflectie kunnen we bijvoorbeeld zien bij een spiegelend meer. Zo kunnen er tal van veranderingen in het zonlicht plaatsvinden voordat het uiteindelijk ons oog bereikt.
Ook het verschijnsel van breking en reflectie door waterdruppels, een regenboog dus, hoort daarbij. Diezelfde waterdruppels absorberen wellicht ook een deel van het zonlicht en veroorzaken daarmee tellurische lijnen. Maar ook voordat en nadat het licht door de waterdruppels gebroken en gereflecteerd wordt kan er absorptie door water of door andere bestanddelen van de atmosfeer plaatsvinden. En zeker zullen er al voordat het licht op aarde aankwam Fraunhoferlijnen in aanwezig zijn.
Dus: ja het licht van de regenboog bevat absorptielijnen. Maar nee, je kunt niet zeggen dat die lijnen juist door dezelfde druppels worden veroorzaakt als de regenboog zelf.
Tenslotte: fluorescentie en fosforescentie zijn verschijnselen die bij bepaalde stoofen optreden en inderdaad beginnen met absorptie van licht. Maar water is niet typisch een fluorescerende of fosforescerende stof. Doorgaans zal water door absorptie van zonlicht gewoon wat warmer worden. Daarbij maakt het niet uit of dat water ook is betrokken bij de vorming van een regenboog.
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik snap de toelichting van je vraag niet, over dat reflecteren.
Ja, er zitten absorptielijnen in de regenboog, maar je moet hem heel ver 'uitrekken' om die lijntjes te kunnen zien. Die stukjes spectrum worden geabsorbeerd door gassen in de zon, zoals waterstof en helium.

https://simple.wikipedia.org/wiki/Spectral_line#/media/File:Spectral_lines_absorption.png
escape
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Dat zonlicht ze heeft wist ik al,maar blijkbaar worden er geen absorptielijnen gecreëerd door de waterdruppeltjes zelf?! Reflecteren:
"De (primaire) boog is het gevolg van zonnestralen die in een bolvormige waterdruppel binnendringen, gebroken en volledig gereflecteerd worden, waarna ze weer uittreden en daarbij ook weer gebroken worden."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@erotisi
Tijdens hun reis door de regendruppel komen de lichtstralen ook stoffen tegen die bepaalde delen van het spectrum absorberen. De (stoffen in de) regendruppel voegt dus zelf óók absorptielijnen toe.