Zijn lucifers giftig?

Ik vroeg me laatst zomaar af of lucifers nou eigenlijk giftig zijn? en of je het zwavel ergens op internet kunt kopen en ze zelf kunt maken met een scouting groep. Weet iemand daar toevallig het antwoord op?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (2)

Er is ook een groep producten die niet schadelijk zijn als ze ingenomen worden. Ze kunnen hooguit wel wat misselijkheid, buikpijn en braken veroorzaken, maar er is geen verdere behandeling nodig: hierbij oa lucifers.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat betreft zelf maken lees eens hier:
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/lucifers/lucifers.htm
fremar
8 jaar geleden
Jazeker, lucifers zijn giftig. Maar de hoeveelheid die in 1 lucifer zit, is niet bedreigend. waarom niet?
De opsteller van de leer der vergiften was Paracelsus (eigenlijk T.B. von Hohenheim) die ontdekte dat

'de dosis bepaalt of iets vergiftig is' .

m.a.w. veel meer stoffen dan je denkt zijn vergiftig, zo lang je er maar veel van eet/drinkt, inademt, op je huid wrijft, etcetera.
Wat hij vooral beschreef is dat een minuscuul beetje van het ene (zoals ricine, cyaankali) veel gevaarlijker kan zijn dan meer van het andere (zwavel), maar dat je door veel van 'dat andere' alsnog wel kunt sterven. Zelfs water is in deze zin giftig: wie snel achter elkaar een paar liter water drinkt, gaat dood doordat dit water het bloed zo verdunt, dat door osmose de rode bloedcellen zo sterk opzwellen dat ze barsten; en dan functioneert het bloed niet langer.

De stoffen in lucifers (die onder meer fosfor, zwavel, kaliumnitraat e.d. kunnen bevatten) zijn in meerdere of mindere mate giftig, maar vanwege de lage dosis/hoeveelheid zal iemand die een lucifer opeet, waarschijnlijk geen ernstige problemen krijgen. Waarschijnlijk wordt het heel anders als iemand een heel pakje lucifers opeet, maar wie doet nou zoiets idioots?! don' t try this at home!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat het kopen van zwavel betreft: dit is soms bij een ouderwetse drogist of de Boerenbond wel te koop. het is ook te koop bij de chemische groothandel zoals Boom in Meppel, maar wellicht moet je dan een verklaring overleggen waaruit blijkt wat je ermee gaat doen en dat dit geen gevaar zal opleveren. Identificatie zal zeker nodig zijn, omdat met (o.m.) zwavel ook explosieven gemaakt zouden kunnen worden.