Hoe werkt een magic tekenbord?

Als je met een metalen pen over zo'n bord gaat ontstaat een lijn. En je kunt met een balk, dat er onderdoor gaat, de tekening weer wissen. Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Het magische tekenbord bestaat uit kleine cellen die naast elkaar in een vlak gestapeld zijn. Elke cel bevat een stroperige vloeistof (wit) met daarin een soort van magnetisch poeder (zwart, of met een andere vaste kleur). Je kan de magnetische deeltjes met een magneet naar je toe trekken. De tip van je pen bevat een magneet en als je deze tegen het bord houdt, worden de magnetische (zwarte) deeltjes doorheen de stroperige vloeistof naar het oppervlak getrokken, waardoor ze zichtbaar worden. Als je het bord terug "wist", trek je een lange platte magneet langs de achterkant van het bord, waardoor alle magnetische deeltjes weer naar de achterkant getrokken worden en de voorkant wit wordt. Als je bij zo’n bord een fout maakt, kan je deze met de pen wegtekenen door op de achterkant te tekenen. Beide zijdes bevatten een negatief (zwart en wit omgewisseld) beeld van elkaar.
De magnetisch deeltjes zijn ook onderhevig aan krachten. Als je op de juiste manier heel hard zwiert, kan je het bord ook ‘wissen’, of net helemaal zwart maken. De tekening vervaagt ook na lange tijd, omdat de magnetische deeltjes diffuseren in de vloeistof.

Een ander magisch tekenbord of "Etch A Sketch" is ontworpen door André Cassagnes.
Het binnenoppervlak van het glazen scherm wordt bedekt met aluminiumpoeder, dat kan worden afgeschraapt door een beweegbare naald. Hierdoor verschijnt een donkere lijn op het lichtgrijze scherm.
Om het beeld te wissen kun je het speelgoed ondersteboven houden en schudden. Polystyreenbolletjes strijken dan de oppervlakte glad en bekleden het binnenoppervlak opnieuw met aluminiumpoeder.
SimonV