Is de nauwkeurigheid van GPS noord-zuid en oost-west gelijk?

Een GPS-systeem bepaalt zijn positie - maar, zoals bij elke meting, zit ook hier een meetonnauwkeurigheid op.

Stel dat de omstandigheden ideaal zijn: vlak terrein, open veld, perfect weer, veel tijd. Is de meetonnauwkeurigheid van het GPS-systeem, uitgedrukt in meters (en dus niet in graden) in noord-zuid-richting dan gelijk aan de meetonnauwkeurigheid in oost-west-richting? Zo nee, hoe verhouden beide meetonnauwkeurigheden zich?

Cryofiel
8 jaar geleden
1K
erotisi
8 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook zijn dat het de ene keer in noordzuid richting (meer) afwijkt en de andere keer in de oostswest richting, afhankelijk van waar je op aarde bent en het moment. Maw daar is totaal geen algemeen beeld van te geven.
Maar goed, over algemeen ben jij toch degene die daar het meest verstand van heeft (iig van ons twee dan, dus....;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het een leuke vraag, dus +, omdat we verleden jaar die onnauwkeurigheid opmerkten. Ik woon ca 100 meter ten oosten van een rivier. Een vriend van mij kwam zijn nieuwe smartphone laten zien. We keken erop waar ik nu precies woon maar toen bleek het dat ik volgens die GPS aan de westkant van de rivieroever woon. Wij moesten er vreselijk om lachen, maar bv in oorlogstijd zou een bombardement geheel verkeerd kunnen uitpakken door zo'n onnauwkeurigheid..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@zondag
Maar wat was er nu onnauwkeurig: de GPS satelliet, de GPS-ontvanger, of de kaart waar de gemeten coördinaten op uitgezet werden ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het was de kaart die niet klopte. De rest hebben we niet gecontroleerd want we waren te druk met alle nieuwe snufjes op zijn smartphone uitproberen..
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat ook nog zou kunnen is dat de berekening wordt beïnvloed doordat je binnen bent. Dan komen de signalen van één kant via het raam binnen, en van de andere kanten niet. Die signalen die wel binnenkomen kaatsen wat heen en weer voordat ze de ontvanger bereiken - en dat geeft soms een redelijke afwijking. Je ziet hetzelfde effect als je in een straat met hoge gebouwen loopt. De signalen van de satellieten kaatsen dan soms wat heen en weer tussen de gebouwen voordat ze de ontvanger bereiken. Daardoor wordt als het ware de afstand tussen satelliet en ontvanger groter - en dat heeft natuurlijk invloed op de berekende positie. Als ik OsmAnd gebruik, toont mijn telefoon niet alleen de GPS-positie waar hij op dat moment denkt te zijn, maar tekent hij ook een cirkel rond die berekende positie. Hoe groter de onzekerheid in de positie, hoe groter die cirkel wordt. Feitelijk zegt de telefoon dus alleen dat hij zich ergens binnen die cirkel bevindt, waarschijnlijk in het midden, maar dat laatste is dus niet zeker.

Antwoorden (2)

Onderstaande is beredeneerd, dus volledige zekerheid kan ik je niet verschaffen:

Wat ik wel zeker weet is dat de nauwkeurigheid van je positiebepaling sterk afhankelijk is van het aantal satellieten dat je ontvanger ‘ziet’.

De GPS-satellieten draaien niet in een geo-stationaire baan, maar zijn verdeeld rondom de hele aarde. Zouden ze wél in een geo-stationaire baan draaien dan is de afstand op de polen naar een satelliet langer dan die vanaf de evenaar. Dat zou invloed hebben.

Maar dat is dus niet het geval.

Blijft over de verdeling van de satellieten rondom de aarde.

Plaatjes via google (zie bron) lijken te suggereren dat deze verdeling redelijk gelijk is. Gebaseerd op de aanname dat die plaatjes min of meer correct zijn, dan zou de dekking redelijk gelijk moeten zijn.
Maar zelfs al klopt dat niet (wat waarschijnlijk is), dan nog zullen de ‘gaten’ waar meer of minder satellieten te zien zijn voortdurend veranderen aangezien de positie van de satellieten voortdurend verandert, terwijl zij zich door hun baan verplaatsen.

Concluderend: ervanuit gaand dat perfectie niet bestaat en er een wisselend aantal satellieten zichtbaar is aan de hemel zal op enig moment op een bepaalde plaats een preciezere meting gedaan kunnen worden, dan op een andere, maar op een volgend moment kan de precisie op diezelfde locaties weer compleet anders zijn.

GEMIDDELD genomen zouden op de hele aarde ongeveer een gelijke precisie moeten gelden.

Toegevoegd na 17 uur:
Nog even een aanvulling i.v.m. de specifieke vraag m.b.t. noord-zuid en oost-west.

De GPS bepaald zijn positie via een 3-hoeksmeting. Dat is een wiskundige meting die in principe onafhankelijk is van de lengte- of breedtegraden.

Er is dus in principe géén verschil qua windrichting !

Het zijn puur het aantal zichtbare satellieten, de nauwkeurigheid van de apparatuur en de lokale ontvangst die de uiteindelijke nauwkeurigheid bepaald.

Toegevoegd na 17 uur:
Nog even een aanvulling i.v.m. de specifieke vraag m.b.t. noord-zuid en oost-west.

De GPS bepaald zijn positie via een 3-hoeksmeting. Dat is een wiskundige meting die in principe onafhankelijk is van de lengte- of breedtegraden.

Er is dus in principe géén verschil qua windrichting !

Het zijn puur het aantal zichtbare satellieten, de nauwkeurigheid van de apparatuur en de lokale ontvangst die de uiteindelijke nauwkeurigheid bepaald.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Een min ?
Mag ik vragen waarom ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een compensatieplus.
Zelf weet ik onvoldoende van dit onderwerp om je antwoord te bevestigen, maar wat je zegt lijkt me logisch.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk dat je antwoord correct is - maar je gaat niet in op de precisie in noord-zuid-richting vergeleken met de precisie in oost-west-richting. Misschien dat daar die min vandaan komt. Dat de precisie over de hele aarde ongeveer gelijk is, zou ik trouwens ook niet durven beweren - maar het zou wel kunnen, afhankelijk van de banen van de satellieten. Maar dat is de totaalprecisie - en dus niet de precisie in de ene versus de andere richting, waar mijn vraag specifiek over gaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ah, dan heb ik je vraag verkeerd geïnterpreteerd. Met noord-zuid heb ik dat gelezen als nabij de noord/zuid pool in relatie tot een grotere nauwkeurigheid in het Westen (Amerika en Europa i.v.m. b.v. meer satellieten die zichtbaar zijn) dan b.v. in het oosten boven Rusland. Ik vul mijn antwoord even aan... (zie antwoord)
Het kán zelfs niet gelijk zijn: de afstand tussen de meridianen neemt af als je vanaf de evenaar naar de polen reist. De afstand tussen de breedtegraden is wel vrijwel constant.
Op de polen hebben de begrippen Oost en West zelfs helemaal geen betekenis meer...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Juist daarom heb ik gevraagd naar de onnauwkeurigheid in meters, niet in graden. In graden heb je gelijk: als je die als eenheid gebruikt kán de onnauwkeurigheid NZ en OW niet gelijk zijn. In meters echter kan de onnauwkeurigheid NZ en OW best gelijk zijn - of misschien niet. Daar gaat mijn vraag dus over.