Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is natrium carbonaat(soda) gevaarlijk in gasvorm?

Ik ga een elektrolyse toestel in elkaar zetten, maar hier heb ik ook nog een zout voor nodig dat de oplossing laat geleiden. NaCl(keukenzout) heeft als vervelend bijproduct dat er chloorgas vrij komt, zo heb ik ondervonden. Er zijn zeker ook andere goede geleiders maar daar kom je weer wat lastiger aan. Soda leek mij wel handig omdat het erg goedkoop is en ik bovendien nog een voorraad heb liggen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet denk ik eerst even wat scheikunde lessen volgen. Als je stroom voert door een oplossing Na2CO3 dan gebeurt er heel wat interessants, maar er komt geen "Na2CO3-gas" bij vrij. Want dat kan niet. Overigens zou het best kunnen zijn dat je ge-experimenteer gevaar kan opleveren voor jouw en/of je omgeving. Dus probeer eerst te begrijpen wat je doet en verhoog je WA-verzekering.
(Lees meer...)
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
natrium (aq) bestaat niet; natrium reageert heftig, in grotere hoeveelheden explosief, met water. Er zal NaOH (natronloog, natriumhydroxide) ontstaan wat een zeer bijtende stof is en een sterke base. je hebt inderdaad kans dat er wat CO2 gas zal ontwijken; maar vooral zal het water gaan worden gesplitst in waterstof en zuurstof. Meng je die dan heb je knalgas, wat niet voor niets zo heet...
Cryofiel
8 jaar geleden
@david3295, ik lees de woorden "nam ik aan" in jouw reactie. In de scheikunde geldt echter:
De aanname is de moeder van de explosie.

Andere antwoorden (1)

Elektrolyse van een waterige oplossing van natriumcarbonaat levert aan de kathode gasvormig waterstof op en aan de anode gasvormige zuurstof.
Waterstof gemengd met zuurstof (of lucht) levert explosiegevaar op, daarom zijn luchtballonnen tegenwoordig gevuld met het duurdere edelgas helium.
Goed ventileren is dus zeer raadzaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding