Wat gebeurt er op microniveau met zuur-base-indicatoren dat ze van kleur veranderen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
erotisi
8 jaar geleden
Ik kan het niet goed uitleggen maar misschien begrijp je onderstaande bron ook goed https://en.wikipedia.org/wiki/PH_indicator
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn eigenlijk zuren en basen. Er vindt een zuur-base-reactie plaats en indicatoren veranderen in andere stoffen die andere kleur hebben dan de indicatoren. Afhankelijk van de omgeving verschuift het evenwicht, hierdoor verandert ook de verhouding van stoffen en dus ook de kleur van het mengsel. Begrijp ik het goed?

Het beste antwoord

Een pH-indicator is niets anders dan een zwak zuur/zwakke base. Als zuur heeft het een andere kleur dan als base. Onder een bepaalde pH zal het zuur overheersen en boven een bepaalde pH de base (afhankelijk van de zuurconstante).

Dat is meteen de reden waarom je bij bijvoorbeeld een zuur-base-titratie niet teveel indicator mag toevoegen. Het is zelf een zuur/base en zal dus 'deelnemen' aan de titratie en het resultaat beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door verandering van de H3O+ of de H+ concentratie verandert de elektronenconfiguratie van de indicator.
Daardoor veranderen de energieniveaus van de elektronen, en daardoor de kleur van de indicator.
Reddie