Zijn er leuke natuur- scheikundige proefjes voor in en rond huis?

Zijn er leuke natuur- scheikundige proefjes voor in en rond huis? Bijvoorbeeld het smelten van ijs op een originele manier. Je hoort wel eens dat je keukenkastje vol staat met producten waar je leuke proefjes mee kan doen. Zijn hier praktische voorbeelden van?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
chemisch 'proefje':
voeg een zuur toe aan iets (bi)carbonaathoudends. Bijvoorbeeld azijn aan bakpoeder. Het zal bruisen. Vervolgens kan je verschillende manieren verzinnen om beide stoffen aan elkaar toe te voegen om telkens een iets anders effect te krijgen. fysisch 'proefje':
Neem ijs uit de diepvries en doe het in een glas met wat water samen met een thermometer. Die zal mooi op 0°C komen. Doe in een tweede glas wat zout en wat water in een afgewogen verhouding van 1/4 (dus bijvoorbeeld 20 gram zout + 80 gram water). Voeg de inhoud van dat tweede glas toe aan dat eerste glas en kijk wat de temperatuur zal doen. Als je je afvraagt hoe dat komt dan is mijn tip: probeer dat eens te verzinnen als je weet dat het principe hetzelfde is dan wanneer je het voelt afkoelen wanneer je bijvoorbeeld je natte hand bij de ventilator houdt.

Het beste antwoord

Voor de simpelere proefjes kun je terecht op een site als Proefjes.nl. Voor de wat ingewikkeldere proefjes kun je op Youtube genoeg voorbeelden vinden.

Als je geen scheikundige achtergrond hebt wil ik je met klem afraden om zelf te gaan experimenteren met de inhoud van je keukenkastjes. Je kunt zonder al te veel moeite zeer gevaarlijke situaties laten ontstaan. Bijvoorbeeld door vrijkomende gassen (waterstof = explosief, chloor = dodelijk gas). Ook experimenten met bv. melkpoeder of meel kan zeer grote explosies/branden veroorzaken. Ook zijn er reacties te veroorzaken die zoveel hitte kunnen opwekken dat je er brandschade door kunt oplopen.

Hebben we het nog niet eens over eventuele (brand)wonden die je kunt oplopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt een melk fles ,of iets wat de zelfde opening heeft nemen gooit een stukje brandend papier in de fles en plaatst er een gekookt afgepeld ei op.
Het ei zal in de fles verdwijnen .
Hier toon je mee aan ,dat de lucht drukt op alles met 1kg/cm2
De luchtdruk drukt het ei in de fles om dat er in de fles een luchtledige ontstaat.
ongevaarlijk proefje.
Groeten goldpixel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er ontstaat geen luchtledige in de fles. De lucht die in de fles zit warmt gewoon op en door het ei op de fles te plaatsen doven de vlammen waardoor de lucht weer zal afkoelen en de druk in de fles zal dalen. Hou dit proefje veilig en ga niet aan de slag met brandend papier maar gooi gewoon een lucifer in de fles.
goldpixel
8 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook ,de druk in de fles wordt minder.doordat de zuurstof opraakt en bij het afkoelen zal de druk in de fles inderdaad nog meer dalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt niet. De druk daalt alleen door de afkoeling en niet doordat de zuurstof opraakt. Die raakt namelijk niet op, er wordt slechts een beetje zuurstof verbruikt alvorens de vlam dooft en voor die zuurstof komen de verbrandingsproducten in de plaats dus kan het opraken van de zuurstof op zich geen drukdaling veroorzaken.