IJzer is een metaal, zoals ook koper, tin en zilver metalen zijn.

Staal is ijzer waaraan koolstof is toegevoegd.

Metaal is de algemene term voor een grote groep stoffen die bepaalde eigenschappen met elkaar gemeen hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit laat onverlet dat de termen inderdaad wel eens door elkaar worden gebruikt. Vooral "oud ijzer" omvat vaak meerdere metalen, soms zelfs ook andere materialen.
Cryofiel
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
ehh... ijzer heeft vaak een hoger koolstofgehalte dan staal hoor...
Cryofiel
14 jaar geleden
Kan. IJzer is niet alleen puur ijzer, waar ik oorspronkelijk aan refereerde. Vaak wordt de term 'ijzer' gebruikt voor alles wat voor het grootste deel uit het element ijzer bestaat, ongeacht hoeveel toevoegingen het bevat. Ik hintte hier al op in de toevoeging aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Pure ijzer heeft alleen ijzer erin zitten. Dat is de definitie van puur. Wat jij ijzer noemt heeft vaak inderdaad veel koolstof inzitten. Dat wordt echter tijdens de fabricage toegevoegd om het gietbaarder te maken. Dan heb je het over een legering, gietijzer.
Cryofiel
14 jaar geleden
Oorspronkelijk refereerde ik aan puur ijzer. Dat wat wij 'ijzer' noemen is inderdaad meestal geen puur ijzer. Het is maar waar je het over hebt: ijzer als chemisch element, of ijzer als materiaal in het dagelijks leven.

Andere antwoorden (5)

Metaal is een verzamelnaam waar o.a. ijzer en staal onder vallen. Staal is ijzer met toevoegingen om het hoogwaardiger te maken.
AWM
14 jaar geleden
Metaal is de element groep (Zie BINAS). IJzer (Fe) is een atoom (een element) en staal is een legering uit IJzer (Fe) en koolstof (C).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een metaal is een element waarvan in het kristalrooster elektronen min of meer vrij heen en weer kunnen bewegen. Hierdoor worden ionen gecreëerd die ionische verbindingen met niet-metalen aan kunnen gaan. Kenmerkend van zo'n kristalrooster met vrije elektronen is een goed elektrische en warmte geleidbaarheid.

IJzer, is een specifieke type metaal dat veel voorkomt op aarde en elders. IJzer wordt gewonnen uit ijzererts verbindingen, meestal verbindingen met zuurstof.

Staal is legering, een mengsel van verschillende elementen, waarvan het hoofdbestandsdeel ijzer is. Daaraan is een kleine percentage koolstof en andere elementen toegevoegd om de eigenschappen van het materiaal te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Metaal is de verzamelnaam voor materialen als zink, koper, goud, zilver en ijzer; het oppervlak is glanzend en ze geleiden goed warmte en elektriciteit.
IJzer is tamelijk bros en kan alleen gegoten worden; we kennen het als zware braadpannen of putdeksels van riolen, dit wordt gietijzer genoemd en is bros.
Staal is in ovens behandeld (gezuiverd) ijzer waardoor het smeedbaar is geworden. Staal is sterk en taai; we kennen het gewalst als blik, plaatstaal van auto's of b.v. het gesmede staal van gereedschappen als hamers, beitels of spaden.
Staal kan in veel verschillende vormen voorkomen omdat men extra koolstof of andere metalen kan toevoegen.
Zo kan men het door meer koolstof harder maken voor vijlen of messen of door toevoeging van nikkel of chroom roestvrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al aangegeven zijn ijzer en staal verwant aan elkaar.
Door het element ijzer te voorzien van oa.koolstof, wordt het hard en veerkrachtig en wordt dan staal genoemd.
Staat heeft heel andere eigenschappen dan ijzer, wat redelijk zacht en buigzaam is.
Staal echter kan door thermische behandelingen zeer verschillende eigenschappen krijgen, van veerkrachtig tot zeer hard en bros.
Het is zelfs mogelijk ijzer met andere metalen een alliage (legering) aan te laten gaan waardoor het zijn magnetische eigenschappen vrijwel verliest, wat we roestvast staal noemen.
Alle andere ijzersoorten zijn wel magnetisch, sommigen zoals staal zijn zelfs zeer sterk magnetisch en kunnen magnetisme zelfs opslaan.
Dan je vraag wat is een metaal, daarover kan ik duidelijk zijn, alle metalen en legeringen van metaal geleiden de electrische stroom zeer goed.
Ook warmte wordt zeer goed geleid, Metalen glanzen op een karakteristieke wijze.
Echter alleen als aan alle drie de voorwaarden wordt voldaan is er sprake van een metaal.
Een ander kenmerk van elementaire metalen is, dat ze neigen naar de positieve inonvorm en basevorming, vooral de (aard ) alkalimetalen zijn daar goed in.
Van sommige elementen is bekend dat ze zich zowel in ionvorm als base of als zuur gedragen, ze zijn dan polyvalent en kunnen zowel kathionen als anionen vormen,
met name boor en mangaan zijn daarvan goede voorbeelden.