Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom wist een inktwisser alleen BLAUWE inkt en vb. geen zwarte of paarse?

ik schrijf graag met Parkerpennen met zwarte of paarse inkt, maar de inktwissers werken daar niet mee. Ik vraag me af waarom niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De inkt wordt niet gewist, maar het kleurpigment ervan wordt opgelost met een chemisch goedje. En dat werkt alleen bij de inktkleur koningsblauw. In feite staat de tekst er dus nog, alleen niet meer zichtbaar. Daarom kan er alleen met een speciale pen overheen geschreven worden, waarvan de inkt niet gevoelig is voor de kleuroplosser.

Vermoedelijk zouden ze het spul ook wel voor andere kleuren kunnen ontwikkelen, maar omdat blauw nou eenmaal in het onderwijs het meest gebruikt wordt is het waarschijnlijk het voordeligst om het alleen voor blauw te fabriceren.

Maar als jij op wit papier schrijft heb je met een correctiepen of Tipp-ex ook gewoon de mogelijkheid om de tekst aan te passen. Wanneer dié vloeistof droog is kan je daar wel met gewone pen overheen schrijven.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding