Hoe komt men van de lineaire vorm van fructose naar de ringvorm?

Ik ben bezig met zelfstudie scheikunde. Momenteel geraak ik er maar niet wijs uit hoe men in godsnaam van de lineaire vormen van monosachariden naar de ringvormen komt. Ik begrijp het gewoon niet. Als ik de moleculen bekijk in de lineaire vorm vind ik niet dat die overeenkomen met die in de ringvorm. Nemen we bijvoorbeeld fructose. Bekijk de afbeeldingen die ik hier toevoeg. Onderaan hebben we CH2OH. Die zit gebonden aan daarboven C met daaraan een H en een OH. In de ringvorm zie ik dat niet. Daar zit de CH2OH gebonden aan een C en een OH. Verder begrijp ik ook niet waar de dubbele binding die te zien is in de ringvorm zich bevindt in de lineaire vorm.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De keten heeft 6 c-atomen. de ring bestaat uit uit 4 c-atomen met een zuurstof ertussen. Als je kijkt naar de ringstructuur zie je een CH2OH boven er onder uitsteken.
De dubbelgebonden zuurstof "valt aan" op het 5e koolstofatoom met de hydroxidegroep.

In plaatje als volgt:

Toegevoegd na 26 seconden:
Plaatje komt niet door, de link zou wel moeten werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit plaatje geeft het algemene idee. Er zijn vele varianten op het thema, allemaal leveren net een andere suikervorm op, ook afhankelijk van draaiing in het lineaire molecuul. Hierdoor treedt isomerie op in de cyclische structuur.
Thecis
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit je formulering "hoe komt men" leid ik af dat je het hebt over synthese in het laboratorium.
Hoe je dat moet doen kun je ook niet zomaar bedenken.
Als je wilt weten hoe je bepaalde stoffen moet maken moet je receptenboeken raadplegen. Daar staat precies in welke stoffen je moet gebruiken, hoeveel, in welke volgorde, en onder welke omstandigheden als druk en temperatuur.
Dat is het nadeel van zelfstudie. Op de universiteit wordt je dat namelijk allemaal precies uitgelegd.
Reddie
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Er is in dit geval geen sprake van aparte synthese; deze twee vormen (lineair/ring) zijn in chemisch evenwicht.
Reddie
8 jaar geleden
@tinus1969, dank voor je correctie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ik bedoelde het anders. Doorgaans komen deze stoffen in ringvorm voor, maar dan vroeg ik me af, als je die lineaire vorm dus zoals een slang die in zijn eigen staart bijt aan elkaar vastmaakt, hoe zit dat dan precies, want ik kan de logica daar niet volgen als ik kijk naar de 2 verschillende vormen, ik geraak er niet wijs uit wat dan op wat aanpakt en zo. Ik bedoel, stel dat je abcdefgh lineair hebt, dan zou je in een ringvorm de a aan de h vastzitten hebben en zouden de bcdefg netjes achter elkaar komen, maar bij de belangrijkste monosachariden glucose, fructose, ribose en deoxyribose zie ik die logica niet meteen, ofwel kijk ik erover of zo.