Is de zuigkracht van een stofzuiger even sterk aan het begin als aan het einde (stofzuigermond)?

Vroeg ik me ineens af tijdens het sotfzuigen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
De motor zuigt een bepaalde hoeveelheid lucht aan.
Die lucht komt vanaf het begin van de slang tot aan de motor.
Wanneer er geen lek in de slang zit, kan de lucht alleen vanaf de zuigermond komen.
Dus dan is de kracht op zuigermond gelijk als elders in de slang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55: Je vergeet de wrijving van de lucht met de wand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een leuke vraag. En het vergroot je begrip op hoe de natuurkunde achter het stofzuigen werkt.

Antwoorden (3)

Nee, hoe langer de slang, hoe meer inwendige weerstand de luchtverplaatsing ondervind, hoe minder de zuigkracht. De motor zal er steeds meer moeite mee krijgen om de lucht aan te zuigen en zal langzamer gaan draaien.
jc54
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Nee jc54, hoe meer inwendige weerstand de luchtverplaatsing ondervindt, hoe SNELLER de motor gaat draaien.
Houd je hand maar eens voor het zuiggat. Je kunt horen dat de motor sneller gaat draaien.
Als de motor geen lucht meer hoeft te verplaatsen, maar alleen een beetje rond te draaien in het schoepenhuis, hoeft hij minder arbeid te leveren.
Thecis
8 jaar geleden
Klopt wat Reddie zegt.
Is zelfs een paar jaar geleden bij de nationale wetenschapsquiz voorbij gekomen. Meeste wetenschappers hadden het ook fout trouwens...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Volgens mij maakt het niet uit of de luchtweerstand van de slang vóór of na het meetpunt zit. Lees: er is géén verschil in zuigkracht !!! Immers: óf (situatie met meetpunt aan het einde van de slang) de weerstand ontstaat bij het aanzuigen van de lucht, óf (meetpunt aan het begin van de slang) de weerstand ontstaat bij het 'wegdrukken' van de lucht, verder de slang in. De zuigkracht is het resultaat van het systeem als geheel en in beide gevallen moet dezelfde weerstand overwonnen worden. Kort je de slang in, of haal je hem helemaal weg, dan is er natuurlijk een andere situatie. Maar dat zijn géén onderling identieke, vergelijkbare situaties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een oneindige slang met wrijving met de wand zal de motor geen lucht kunnen aanzuigen omdat de wrijvingskracht net zo groot is als de zuigkracht. Er is dan dus geen onderdruk meer in de zuigmond. De motor zal steeds sneller gaan draaien omdat hij onder de lage druk die hij zelf veroorzaakt minder weerstand ondervindt. Stel dat de slang niet oneindig is maar twee meter. Dan is er wel degelijk een druk verschil tussen een plek vlak bij de motor en een plek 10cm voor het einde van de slang. Dat komt omdat er energieverlies optreedt door de wrijving van de BEWEGENDE lucht met de wand van de slang (kinetische energie wordt omgezet in warmte). Als de lucht stilstaat in de slang omdat je de zuigmond afsluit is de druk overal in de slang WEL hetzelfde.
In een oneindige slang met wrijving met de wand zal de motor geen lucht kunnen aanzuigen omdat de wrijvingskracht net zo groot is als de zuigkracht. Er is dan dus geen onderdruk meer in de zuigmond. De motor zal steeds sneller gaan draaien omdat hij onder de lage druk die hij zelf veroorzaakt minder weerstand ondervindt.

Stel dat de slang niet oneindig is maar twee meter. Dan is er wel degelijk een druk verschil tussen een plek vlak bij de motor en een plek 10cm voor het einde van de slang. Dat komt omdat er energieverlies optreedt door de wrijving van de BEWEGENDE lucht met de wand van de slang (kinetische energie wordt omgezet in warmte). Als de lucht stilstaat in de slang omdat je de zuigmond afsluit is de druk overal in de slang WEL hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt te maken met de weerstand. De lucht beweegt en hoeveel meter hoe meer (lucht)weerstand. En de slang is lek, een beetje of soms bewust ergens een lucht gaatje.
Het effect is overigens niet zo groot, want de lucht kan geen kant op in de slang en de weerstand van de slang is klein. De weerstand van de filter en de zak is vele mate groter.
Dus het koppelen van meerder slangen aan elkaar zal een effectje hebben, maar niet merkbaar.