Heeft iemand enig idee waarvoor glazen capsulles met Nitrophenal worden gebruikt?

Deze zijn in mijn bezit gekomen bij aankoop van een antieke Hydrostatische balans waarbij ze meegeleverd zijn
Een twintigtal met opschrift Nitrophenal ph= 2,6-2,8 ,3,3,2 enz.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is wat ik kon vinden over Nitrophenol (kan zijn dat de Phenal de merknaam is).

4-Nitrophenol wordt gebruikt om medicijnen te maken, anti-schimmel, insecticide and kleurstoffen om leer te verven. Acute (korte) inademing of doorslikken geeft bij mensen hoofdpijn, slaperigheid, misselijkheid en cyanosis (verminderde zuurstofopname, verschijnselen van stikken, blauwe lippen, oren en vingernagels).
Contact met de ogen veroorzaakt irritatie. Er is geen informatie bekend over de lange termijn effecten van 4-nitrophenol in mensen of dieren vanuit inademing of opname door de mond. Er is geen informatie bekend over de effecten op de voortplanting of carcinogene effecten bij mensen. de EPA heeft deze stof niets als carcinogeen geclassificeerd.
http://www3.epa.gov/airtoxics/hlthef/nitrophe.html

Komt er dus op neer dat het een gifmiddel is, wat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Ik zou voorzichtig met dit spul zijn.
De reden dat het in glas zit, is hoogst waarschijnlijk omdat het niet met glas reageert (als het in een andere verpakking goed zou blijven, had men daarvoor wel gekozen aangezien het verpakken in glazen ampullen relatief moeilijk en zeker relatief duur is).

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom het bij een balans meegeleverd zou worden, zou ik niet weten. Nitrophenol is pas sinds 1948 geregistreerd. Dus als de balans antiek is, hoort dit er waarschijnljik niet origineel bij.
Thecis
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt zover voor het antwoord.
Wat ik niet begrijp is dat de ampullen niet geopend kunnen worden, alleen door ze te breken.
Elke ampul heeft ook een andere tekst
Oplopend van ph=3 tot ph=8,2
telkens oplopend met 0,2 dus ong. 25 ampullen
De ampullen zijn ook vrij fors 13cm x 15mm
Omdat het 25 verschillende waardes zijn denk ik toch meer dat het niet om de inhoud gaat
zou het toch niet met gewicht te maken kunnen hebben? Groeten, piet
Thecis
8 jaar geleden
@kress
Ik kon er helemaal niets over vinden. Nitrophenol lost goed op in water. en wellicht dat het water verschillende pH's heeft. Maar gewichtstechnisch kon ik daar niets van vinden.
Als je de hoogste en laagste pH op een keukenweegschaal legt, zie je dan verschil in gewicht (lijkt me niet overigens).
Oplosbaarheid van stoffen bij verschillende pH's kan inderdaad een verschil maken. Bij nitrophenol kan ik het me niet zo snel voorstellen aangezien het om lage pH's gaat. Het molekuul kan best gestabiliseerd worden in protonrijk water. Dus als er al verschillen in pH oplosbaarheid liggen, zullen deze heel erg klein zijn. Daardoor zal het verschil in gewicht vanuit de vloeistof weinig uitmaken. Ik denk dat de variatie in gewicht van de ampullen al groter is en dus meer van invloed zijn... De reden dat je ampullen moet breken, is omdat je ze anders niet dicht krijgt. Dus het is een 100% glasverpakking. Wanneer je geen breekrand daarin maakt, kan je de inhoud er nooit gecontroleerd uitkrijgen zonder een glassnijder. En die heeft niet iedereen standaard liggen ;-)
Andere reden trouwens voor een 100% glasverpakking is het voorkomen van (microbiologische) contaminaties. ikzelf werkte altijd met ampullen waar ca 1mL in zat. Die waren een 3 a 4 cm hoog, 7 a 8 mm doorsnede (bijv het soort waar ook vitaminepreparaten in gemaakt kunnen worden). Als je de inhoud omhoog gooit, gaat de grootte van de ampul natuurlijk ook omhoog. ik had ook 10 mL ampullen van DMSO (oplosmiddel), die waren 2 cm doorsnede, ca 8 cm lang). Wellicht heeft u zelf 10 a 15 mL ampullen. Die kunnen redelijk fors zijn ja.