Waarom reist licht niet door de tijd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je vraag is onduidelijk.
Wil je weten of "tijdreizen" kan ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich hebben jullie gelijk en reist licht al door de tijd, maar ik bedoel het in de zin van tijdreizen.
Stel je hebt een ruimteschip dat met de snelheid van het licht gaat dan reist dat ruimteschip de toekomst in. Licht doet dat niet. Ik heb begrepen omdat dat komt omdat licht geen massa heeft, maar kom er verder niet uit.
Thecis
8 jaar geleden
Je doelt op relativistische verschijnselen.
De tijd verstrijkt langzamer voor dat ruimteschip t.o.v. de mensen die "stil" staan.
Dit wordt time dilation genoemd. Licht doet dat niet (simpel gezegd) omdat licht geen massa heeft. Daarbij komt ook dat iets mét massa NOOIT met de lichtsnelheid kan reizen. Wel bijna, zelfs met 99.999999%, maar nooit met de lichtsnelheid zelf (wiskundig is dit een asymptotische grens).

Antwoorden (1)

Omdat licht, in vacuum, met de lichtsnelheid reist. En als je met de lichtsnelheis reist verstrijkt er geen tijd, dus reis je dan niet door de tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je dat uitleggen? Waarom er geen tijd verstrijkt als je met de lichtsnelheid reist?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit volgt uit de algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein. Ten eerste moet je begrijpen dat de lichtsnelheid alleen bereikt kan worden door deeltjes die geen (rust)massa hebben omdat er anders oneindig veel energie nodig om de lichtsnelheid te bereiken (andersom hebben deeltjes die geen massa hebben automatisch de lichtsnelheid omdat ze anders niet kunnen bestaan, maar dat is een ander verhaal). Als een astronaut circa 97% van de lichtsnelheid zou kunnen bereiken dan gaat zijn klok 4 keer langzamer dan de klokken hier op aarde (als hij van aarde vertrokken is). Voor de astronaut zelf gaat zijn klok gewoon normaal maar hij constateert dat hij 4 keer zo snel op zijn bestemming is. Dat komt omdat één meter voor de astronaut nog maar 25 centimeter is. Dit effect kun je doorzetten tot willekeurig dicht bij de lichtsnelheid waarbij een astronaut constateert dat de afstand steeds korter wordt en hij steeds sneller op zijn bestemming is. Wij hier op aarde zien dat zijn klok steeds langzamer gaat lopen. Omdat een astronaut massa heeft zal hij nooit de lichtsnelheid kunnen bereiken. Een foton (licht dus) heeft geen massa en gaat daarom met de lichtsnelheid. Voor een foton geldt daarom dat iedere afstand die het af moet leggen nul is en er geen tijd verstrijkt. Dit is lastige materie en er zijn vast mensen die dit beter uit kunnen leggen dan ik. Dit betekent bijvoorbeeld voor een foton dat het overal in het heelal tegelijk is terwijl wij toch echt zien dat het bijvoorbeeld 8 minuten doet over de afstand zon - aarde. Het woord relatief zit niet voor niets in de naam algemene relativiteitstheorie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenijk heb je nu de relativiteits theorie uitgeled toch? Volgens mij komt het er 'gewoon' op neer dat de snelheid van tijd voor licht zelf 0 is. Tijd bestaat toch eigenlijk ook niet? Volgens mij (als amateur filsoof) is het antwoord op de vraag: Licht is niet onderhevig aan tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad een poging gedaan de AR uit te leggen. Maar volgens mij bestaat tijd wel degelijk alleen een foton met de snelheid van het licht roept wat problemen op. Voor een foton zijn alle afstanden in zijn vliegrichting nul.. Dat betekent voor het foton dat het zich over de volledige lengte van het heelal (in zijn vliegrichting) is uitgesmeerd. Ik vind dat een moeilijk voor te stellen concept. Als er voor een foton geen tijd verloopt gebeurt alles "tegelijkertijd", er is voor een foton geen geschiedenis. Dat vind ik ook een lastig concept omdat voor ons buitenstaanders er wel degelijk een geschiedenis is.