wat is de pH waarde van appelazijn en zuiveringszout samengevoegd?

de pH waarde van appelazijn is 3 - 4, de pH waarde van zuiveringszout is 8 - 9, als ik een oplossing maak van beide wordt de pH waarde dan 7?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt natuurlijk aan de hoeveelheden en aan de sterkte van de azijn. Is zo niet op te lossen.

Antwoorden (3)

Als de verhouding 1:1 is, zal het tussen de 5,5 en 6,5 liggen (tussen het gemiddelde van 3+8 en 4+9)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naast het feit dat de pH een logaritmische schaal is, kan je ook te maken krijgen met bufferende mengsels met zwakke zuren of zwakke basen. Je mag dus zeker nooit het gemiddelde nemen in zulke situaties.
Die lage pH van azijn wordt veroorzaakt door azijnzuur, bij zuiveringszout is de base bicarbonaat.

Voeg je beiden aan elkaar toe neutraliseren ze elkaar, azijnzuur wordt daarbij acetaat en bicarbonaat wordt daarbij CO2. Die CO2 zal vervliegen waardoor alleen een overmaat aan acetaat overblijft.

De exacte pH van dit uiteindelijke mengsel is verder dan nog wel afhankelijk van de concentratie en die is momenteel niet bekend.

Aangezien de zuurconstante van azijnzuur 4,75 is, is het enige wat je onder de gegeven omstandigheden met zekerheid kan zeggen dat de uiteindelijke pH > 4,75 zal zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer je azijnzuur met een bicarbonaatoplossing mengt, zal er CO2 ontstaan, dat als belletjes zichtbaar wordt. Meng je een equivalente hoeveelheid azijnzuur met zuiveringszout, dan is een oplossing van natriumacetaat het product. De pH van die oplossing zal hoger dan 7 zijn, want Na+ is een sterke base en Ac- een zwak zuur.