De veerconstante van een veer drukt uit hoe stijf of stug de veer is. De veerconstante geeft aan hoeveel de vervorming (verlenging of verkorting) zou zijn, als er een bepaalde kracht op de veer werkt.

k=\frac{F}{u}
k: veerconstante (N/m)
F: kracht (N)
u: uitrekking (m)
De vergelijking voor de veerconstante is een variatie op de wet van Hooke.

De veerconstante van een schroefveer kan berekend worden als:

k = \frac{G \cdot d_\mathrm{d}^{\ 4}}{8 \cdot d_\mathrm{v}^{\ 3} \cdot n}
d_\mathrm{d} : draaddoorsnede (m)
d_\mathrm{v} : gemiddelde veerdoorsnede (m)
n : aantal windingen
G : Schuifmodulus van het gebruikte materiaal (N/m²) (voor verenstaal G = 81500 N/mm²)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima dat je wiki knipt, maar kijk even na wat er gebeurt als je plakt.....
Hang een schroefveer aan een haakje. Bevestig nu een bekend gewicht aan de veer en meet de uitrekking. De veerconstante is nu c= F/s. Ofwel gewicht gedeeld door uitrekking. De eenheid waarin c wordt uitgedrukt is afhankelijk van de eenheid waarin F en s is uitgedrukt. In de regel zal dit N/m zijn als het gewicht wordt uitgedrukt in Newton en de uitrekking in meters.