hoe komt het dat een (ongeopende) Pet-fles (water, bier) na enige tijd ingedeukt raakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt zonder dat je er tegenaan stoot?!
Amadea
7 jaar geleden
Vermoedelijk alleen bij water met koolzuur erin, en niet bij puur water? Want ik denk dat het met druk te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het effect zie het sterkste bij lege flessen met de dop dicht gedraaid. Voor dat je in kunt leveren nadat je ze een lange periode hebt laten liggen, moet je bijna allemaal opendraaien. Bron persoonlijke ervaring.

Het beste antwoord

Het volume van het bier of water zal onder invloed van temperatuur wisselingen niet sterk veranderen, maar de druk en volume van de lucht erboven wel. Nu kan de pet-fles deze sterke wisselingen niet zo goed aan. Dus bij overdruk ontsnapt er via de dop lucht of gas. Bij onderdruk gaat de Pet-fles indeuken. De dop werkt dus als een ventiel die wel open gaat bij overdruk, maar niet bij onderdruk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als er druk zou ontsnappen zoals bij een ventiel, waarom staat de fles in de zon dan bol?
Niet mee eens dus. de dop sluit de fles compleet af.

Andere antwoorden (1)

Dan staat de fles waarschijnlijk kouder dan bij het productieproces.
Door afkoeling neemt het volume van de vloeistof af, doordat de fles gesloten is kan er geen lucht aangezogen worden en zal de fles vacuüm gaan trekken, en er ingedeukt uitzien.

Als je de fles in de volle zon zet bij 30 graden zal het omgekeerde gebeuren, en de fles helemaal bol gaan staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Het is niet het volume van de vloeistof dat afneemt, maar van de lucht boven de vloeistof.
Lucht krimpt bij afkoeling véél meer dan water.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie
Klopt, lucht krimpt meer, maar de vloeistof krimpt ook, er het volume van de vloeistof is veel groter dan van de lucht, dus beide tellen mee