Dat kan in theorie. In de praktijk is het nog nooit geprobeerd. We nemen even aan dat de boeing leeg is (geen stoelen, passagieres etc.) en dat er alleen benzine getankt wordt om deze ene maneuvre uit te voeren ( + opstijgen en landen). We houden de massa dus opzettelijk laag. In dat geval schatten we de massa van het toestel in op zo'n 400.000 kg.
De 4 motoren leveren tesamen een maximale kracht van 1.120.000 Newton (N)

Het eerste deel van de maneuvre is het verkrijgen van zoveel mogelijk horizontale snelheid. Als dan vervolgens de neus wordt opgetrokken (niet te snel want anders gaat het vliegtuig overtrekken (stall) ) zal het zeker lukken om het toestel verticaal te krijgen. Maar dan is de kracht die de 4 motoren leveren veel kleiner dan de zwaartekracht op het toestel (die bereken je door de massa van het toestel (zo'n 400.000 kg) met ongeveer 9,81 N/kg te vermenigvuldigen)

Die verticale stand zorgt dus voor een flinke vertraging (vandaar dat een 'aanloopsnelheid' vooraf belangrijk is). Zo snel mogelijk door dus met de rest van de maneuvre. De opgewekte extra G-kracht (tgv de'cirkel'vormige beweging) zorgt voor een extra belasting op de vleugels, maar die zijn gebouwd om grote krachten te kunnen weerstaan dus dat is niet zo'n probleem.

De rest van de maneuvre is wel een probleem en, tgv snelheidsverlies en verminderen/verdwijnen van het draagvermogen van de vleugels, eerder een kwestie van 'good luck' dan van een gecontroleerde beweging. Het vliegtuig zal, net na het hoogste punt, hard en ongecontroleerd naar beneden vallen en het is aan de piloot om het vliegtuig dan weer horizontaal te krijgen. Dat kan lukken, dat kan mislukken.... Nogmaals, niemand heeft het naar mijn beste weten ooit met een 747 geprobeerd.

Als de maneuvre succesvol wordt afgemaakt zal geen sprake zijn geweest van een mooie, cirkelvormige looping maar eerder van een soort schrijfletter l.

Ook is het zo dat zo'n toestel niet wordt gebouwd om uberhaupt een looping te kunnen maken. Het kan dus zomaar zijn dat, ondanks de bekwaamheid van de piloot en alle voorbereidingen, het toestel gewoon neerstort. En wie durft het dan nog 9x te proberen om te kijken in hoeveel procent van de 10 gevallen het goed gaat....

Kortom: ja, het kan maar je zult niemand vinden die bereid is het te proberen. Het zou uitermate onverstandig zijn.

vr gr

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

alleen op schiphol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
fysiek onmogelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dan valt hij uit elkaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je iets wilt in het leven kan het! Je antwoord is dus ja!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Daarvoor is het vermogen te laag en al zou hij het proberen, breken de vleugels af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, dat doen ze soms op een lange saaie vlucht. Zo houden ze de spanning er een beetje in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker! Zie het filmpje in de link, dit is natuurlijk niet echt, maar lees vooral het commentaar eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
The consensus at Boeing seems to be that a 747 would probably survive a barrel roll, but to try it would be, and I quote, "an extremely foolish action."

Wel leeg dan, dus zonder stuiterende cargo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de sterkte van vleugels en romp laten niet zoveel G-krachten toe die een looping veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rumour has it

dat Boeing wel degelijk een looping van een 747 op video heeft staan. Die begon op zo'n 35.000 voet en had een diepste punt van zo'n 14.000 voet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is met een ouder toestel al eens geprobeerd het is mogelijk als je het doet zonder ál te veel g te trekken.
In dit geval is het een Boeing 707.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan niet. Zie onderstaande bronnen voor ongeveer het max wat een boeing kan in beide dimensies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik snap het niet helemaal ik had bronnen toegevoegd en ze zijn veranderd in andere bronnen...
dan maar zo:
hieronder staat dus een filmpje van een boeing 707 4 motorig jet vliegtuig die een rol maakt, het is welliswaar een looping maar hij gaat wel degelijk over de kop:

bron: http://www.youtube.com/watch?v=-vHiYA6Dmws
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is mij met flightsimulator wel een keertje gelukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de mensen van Boeing zou een 747 in theorie een looping moeten kunnen maken en dat overleven. (gebaseerd op wat het vliegtuig aan krachten aan kan, maximaal vermogen en optimale omstandigheden) Maar dat zou wel het toestel tot z'n absolute limieten trekken. Niemand heeft het tot nu toe geprobeerd en het is waarschijnlijk ook een slecht idee om het te proberen.
Een 747 kan in ieder geval wel een schroef maken en overleven. (is een paar keer gebeurd bij ernstige mankementen en 'bijna' crashes)