Is de kwantummechanica deterministisch?

Stel ik weet precies alle toestanden van alle deeltjes, kan ik dan de toekomst voorspellen?
(Daargelaten dat het vergaren van die kennis een recursiviteit bevat die het onmogelijk maakt om die kennis te vergaren)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Zou de kwantummechanica niet bestaan, dan is het antwoord: volmondig ja. Als je alle posities, snelheden en richtingen van alle deeltjes in het universum weet, dan weet je precies wat er gaat gebeuren en hoe de toekomst eruit zal zien. In principe zou je dat, als je een heleboel rekenkracht zou hebben in de vorm van een supercomputer, dan kunnen doorrekenen.
Met andere woorden: de klassieke wereld is deterministisch.

Bij de kwantummechanica werkt dit anders. Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg verbiedt zelfs dat je de positie en snelheid van een deeltje allebei tegelijk precies kan meten. Waar je in de klassieke wereld in theorie een 'foto' kan maken van het hele universum met alle gegevens die je nodig hebt om de toekomst vast te leggen, wordt dit dus in de kwantummechanica al uitgesloten. Je kunt nooit immers nooit alle gegevens tegelijkertijd hebben. Als je de positie precies hebt gemeten, dan 'mag' je de snelheid niet meer weten, en andersom.

Een tweede is dat de kwantummechanica sterk berust op kans. Je kunt altijd de kans uitrekenen dat een deeltje een bepaalde snelheid heeft. Deze kans wordt uiteindelijk geleverd door iets wat door natuurkundigen de Schroedingervergelijking wordt genoemd. Een deeltje heeft door deze vergelijking dus eigenlijk niet eens een goed gedefinieerde snelheid of plaats, maar altijd een bepaalde kans om bijvoorbeeld "snelheid 1 m/s te hebben" en "op positie (1,1,1)" te zijn.

Het verrassende is echter dat de kwantummechanica alleen goed werkt in de kleine wereld, terwijl de macroscopische wereld, de wereld van alledag, juist goed beschreven kan worden door de klassieke wetten die we al honderden jaren hebben. De wetten van Newton (of Lagrange) dus. Deze wetten zijn wel deterministisch. Je zou dus kunnen zeggen dat het universum op kleine schaal niet-deterministisch is, maar als je 'de limiet neemt naar steeds grotere schaal', je in een steeds meer deterministisch, van tevoren bepaald, domein komt.

In dat geval ligt de toekomst dus wel vast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Best Marco, bedankt voor je duidelijke antwoord. Maar toch lees ik nog niet precies een antwoord op mijn vraag. Dat de klasieke wereld/natuurkunde deterministisch is, is iedereen bekent. Dat de kwantummechanica alles te doen heeft met kansberekening en golftoestanden, dat weet ik. Maar is de kwantummechanica deterministisch? In mijn vraagstelling noem ik ook expres geen locatie en momentum, maar toestand. Ik begrijp dat het bepalen van alle golftoestanden onmogelijk is (door heisenbergs onzekerheids relatie). Maar stel nu dat ik deze wel weet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat ik je vraag begrijp. Sta mij toe de vraag te herformuleren: stel je weet alle golffuncties van alle subsystemen die samen het universum vormen, weet je dan hoe deze golffuncties zich evolueren? In theorie kun je het hele heelal beschrijven in termen van golffuncties (hoewel de Schrodingervergelijking dan volledig onoplosbaar zal blijken te zijn), en dan heb je een oplossing die alle eigenschappen van het heelal in zich heeft, of beter gezegd, een oplossing die de toestand van het universum als zwarte doos representeert. Dit is een kansverdeling, en dus a priori niet deterministisch. Wel kun je telkens door te meten de huidige toestand van het heelal vastleggen. In kansrekeningtermen heet dit de 'verwachtingswaarde' van het heelal. Binnen de huidige kwantummechanica is het antwoord dus 'nee'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed, laat ik dan maar toegeven dat ik slechts naar een 'Ja' antwoord aan het vissen was. Ook al is de uitkomst van de kwantummechanica slechts een kansverdeling, de evolutie van die kansverdeling is volledig deterministisch. Maar, uiteraard is jouw uitleg volledig correct. Het resultaat van de meting is niet met zekerheid te voorspellen. Maar wanneer we het hele universum als golffuncties gaan omschrijven vervaagt het begrip van een meting zodanig dat het doen van een meting iets heel erg abstracts is. De golffuncties zullen zich gedragen zoals beschreven door de natuurwetten... zelf zou ik mijn antwoord dus met een 'Ja' beantwoorden. Hoewel het verdedigen van dat antwoord een bijna filosofische kwestie moet worden.

Andere antwoorden (3)

Dat zullen we nooit weten omdat we nooit die kennis zullen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat het mogelijk is dat je alle toestanden van alle deeltjes weet en daarnaast weet hoe ze zich zullen gedragen, zou je in principe kunnen voorspellen wat er gebeurt. Helaas kunnen we nooit alles weten, onder andere door de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag! Helaas maakten Bohr, Heisenberg en Einstein zelf (hoewel hij zich niet kon neerleggen bij de kwamtummechanica: 'god dobbelt niet') een einde aan het determinisme. De onzekerheidsrelatie van Heisenberg stelt dat je niet tegelijk plaats en snelheid van een deeltje kunt bepalen. Hoe nauwkeuriger je de ene probeert te bepalen, hoe onnauwkeuriger de ander wordt. De kwantummechanica staat tegenwoordig als een huis en dankzij de kwantummechanica zitten we nu op het web draadloos te zijn, doen onze mobieltjes en tomtoms het, etc.

Het is dus onmogelijk om de toekomst van een deeltje te voorspellen als we de huidige toestand van een deeltje al niet eens kunnen bepalen!

mvg

Natuurkundeleraar