Kringen in (houten) meubelen ontstaan door vochtinwerking van vloeistoffen. Dit kan water, melk, frisdrank, wijn, condenswater, etc zijn.
Bijna elk meubel is gevoelig voor vocht ook al zijn er altijd mensen die beweren dat de tafel van de buurvrouw er absoluut nooit last van heeft en zij er alles op kan zetten. Er zijn simpelweg te veel factoren die bepalen
wanneer bijvoorbeeld een kring ontstaat. Tijd, materiaal,
afwerking van het oppervlak, gepleegd onderhoud en de aard van de vloeistof zijn er maar enkele.

Er zijn natuurlijk meubels die relatief weinig last hebben van kringen. Geverfde of hard afgelakte meubels, glazen meubels en meubels die zijn gefineerd met bijvoorbeeld melamine zullen wel kringen vertonen maar daar deze op het oppervlak zitten zijn zij eenvoudig te verwijderen. Echte problemen ontstaan pas als vocht de kans krijgt om door de lak of was heen te dringen om zich eronder of erin te nestelen en voor de gewraakte verkleuring te zorgen.
Was en olie geven in veel gevallen een afdoende bescherming tegen invloeden van buitenaf. Door de natuurlijke uitstraling die bij deze producten behouden blijft genieten zij momenteel een grote populariteit. Vocht heeft echter redelijk snel vat op deze middelen en dringt er binnen een paar minuten en soms zelf sneller doorheen. Bevind zich onder de was of de olie een watergedragen beits dan zal deze simpelweg uitlopen. De oplossing dient men te zoeken in het plaatselijk reinigen van het oppervlak zodat nieuwe kleurstof kan worden opgebracht waarna weer een beschermende laag kan worden aangebracht.

Meubels die met lak zijn afgewerkt geven eigenlijk de meeste problemen. Dit omdat vocht onder of in de lak komt en niet meer weg kan. Daar waar de meeste lakken
vroeger op basis van nitrocellulose waren zijn zij tegenwoordig met strengere milieueisen vervaardigd op een andere basis. De meeste lakken die tegenwoordig worden toegepast zijn derhalve poreus en laten vocht door wat mede afhankelijk is van de soort lak. Is deze poreus dan maakt men een goede kans om met bijvoorbeeld meubeline van hg de vlek te verwijderen. Het moet dan wel gaan om een vochtplek waarbij bij voorkeur geen warmte aan te pas is gekomen. Vooral als er bijvoorbeeld een hete kop koffie op tafel heeft gestaan kan de lak door de hitte en het vocht dusdanig van structuur en kleur veranderen dat er niets meer aan te doen is. De kring zit dan in de lak en niet eronder.
Is de lak niet poreus dan helpt er derhalve weinig meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het vocht trekt in de meubels op de plek van de rand van het glas, staat lelijk en is moeilijk weg te krijgen, schuren en opnieuw lakken is de beste remedie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij lvklaveren. Aanvulling: Kringen ontstaan alleen bij het gebruik van ronde bekers of glazen. Bij gebruik van vierkante, ontstaan er geen kringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijns inziens ontstaan kringen alleen indien de inhoud van het glas of de mok koud is.
Het vocht in de lucht condenseert dan op het koude glas (of mok). Een deel van het condensaat verzamelt zich aan het contactoppervlak tussen tafel en glas. Het kalkhoudende vocht trekt in het hout, droogt op en voilà, een kringeltje (kalk en andere zouten) is gevormd.

Moet eerlijkheidshalve toegeven dat dit mijn eigen theorie is. Ontkrachting of bevestiging lees ik graag in andere antwoorden op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms krijg je zelfs met droge (hete) koppen/mokken kringen. Door de warmte van de mok wordt het vocht in het hout onder de laklaag gecondenseerd, dit zie je dan als een tijdelijke verkleuring van de lak. Dit kun je niet wegpoetsen, maar is wel met een kwartiertje weer weggetrokken.