Bestaat er een instrument om de lengte en breedte van een regenboog mee te meten? Naam?

Bij het zien van prachtige regenbogen vraag ik me altijd af wat de lengte, breedte, hoogte is. Ze zijn altijd verschillend qua grootte en intensiteit van de kleuren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanuit jouw positie kan een een regenboog opgemeten worden door hoekmeting. Een sextant, of jacobsstaf of een eigen gemaakt instrument komt hierbij goed van pas.
Er zijn ook eenvoudige digitale hoekmeters, kijk maar eens op de site.
Wel moet je de afstand naar de regenboog even schatten. Nauwkeurig? Nou nee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Maar hij is wel tastbaar vlgs mij, want hij bestaat uit fijne druppeltjes water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een regenboog is de gekleurde cirkelboog die een waarnemer vanuit zijn gezichtspunt in de lucht ziet staan als de (laagstaande) zon tegen een nevel van waterdruppeltjes aanschijnt.
Zonder waterdruppeltjes geen regenboog en waterdruppeltjes zijn tastbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is hij niet en het heeft ook niets met elektromagnetische straling te maken. Het is gebroken licht zoals in een prisma, maar nu is het waterdruppeltje het prisma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zich buiten de prisma (waterdruppels) bevindt heeft er niets mee te maken. En dat de waterdruppels zich buiten het water (welk water) bevinden ook niet.
Gewoon bij de regenboog (gebroken licht door waterdruppels) blijven. Wel zo makkelijk en niet verwarrend). En die druppels zijn zo tastbaar (concreet, grijpbaar, handtastelijk, tactiel, voelbaar) als wat.

Andere antwoorden (2)

de lengte en breedte van een regenboog is niet te meten, iedereen ziet de regenboog vanuit een ander perspectief, als je 100 meter een andere kant op zou lopen, zal de regenboog met je meegaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt.

MAar.. Je kan er wel aan rekenen.

De regenboog is zichbaar in een 'kegel' waarvan de punt (Het midden van de regenboorcirkel) een hoek van 42 graden maakt.

Als je weet waar de regen valt kan je berekenen hoe breed de regenboog is.