Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kabelbreuk bij skiliften

Als bij een stoeltjesliftde kabelbreekt, wat gebeurt er dan. Als de kabel niet kan worden geblokkeerd vliegen de stoeltjes weg van de breuk en donderen de stoeltjes op het verst verwijderde punt van de breuk op elkaar. Of, wordt fe kabel geblokeeerd en vallen de stoeltjes rond de breuk naar de grond en blijft de rest hangen. Of zijn deze theorieën onjuist en is er een andere mogelijkheid. Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Kabels van skiliften breken niet. Daar zijn ze veel te sterk voor. Er kan van alles misgaan, maar de kabel blijft heel.
Ik ga mezelf meteen tegenspreken:
Toch zijn er in de geschiedenis wel twee kabels gebroken, maar dat kwam beide keren door een vliegtuig.
Dat er dan vele doden vallen is geen wonder, want ik denk dat je eerst gelanceerd wordt.

Maar bij 'normale' omstandigheden blijven ze heel.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie even de volgende link:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/03_maart/02/buitenland/0302_2230_Stoeltjeslift_neergestort.xml
AWM
14 jaar geleden
Geen kabelbreuk, maar geleidewielen afgebroken. Ook heftig shit, geef ik toe.
Kijk maar:
http://www.j2ski.com/ski-chat-forum/posts/list/5662.page (Jouw link werkt niet bij mij, maar ik denk dat het over hetzelfde hebben)
De veiligheidsnorm voor stoeltjesliften is een factor 12... Net als bij personenliften...
Dat wil zeggen dat als er op een lift staat maximaal 10 personen de lift niet of pas stuk mag gaan als er 120 personen in die lift gaan...
Dus de kabel is het gevaar niet... De personen die de lift bedienen en veiligheidsvoorschriften in de wind slaan... Slecht weer, onweer, windstoten... Achterstallig onderhoud...

Alles heeft een risico in zich... Zelfs liften falen soms, maar de constructeur dient zich te hoeden aan zulke extreme veiligheidseisen, dat angst niet nodig is... Menselijk falen is meestal de oorzaak van dodelijke ongevallen... Maar de kans is te verwaarlozen...

Welke specifieke lift voor specifieke maatregelen getroffen heeft, daar is niet op te antwoorden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dit fenomeen als dikwijls van dichtbij meegemaakt dat de kabel blokkeert (niet stuk) Alles blijft gewoon hangen en niets beweegt. Wat raar aanvoelt : je gaat een meter vooruit en een meter vooruit en dat is alles.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding