Wat valt het eerste op bij reclame, beelden/teksten of geluid?

En wat blijft het meeste/langste hangen bij mensen?
Als een reclame zie, blijft vaak het deuntje het langste hangen, ben benieuwd hoe dat bij jullie is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat irritante deuntje van de ogentest..
terwijl ik het hier opschrijf zit het alweer in mijn hoofd...
Toch de melodie, denk ik. Maar alleen van sommige. Veel reclames zijn zo slecht dat je ze bewust uit je gedachten bant.

De reclame van de pindakaas, met Pietertje, een van de beste ooit! Daarvan onthou ik geen melodie, maar wel wat de trainer zegt na al die missers: kom maar efkens wisselen manneke. 't gaat steeds beter :) En dat dat ventje, geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, dat deuntje.... Helemaal mee eens trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!! Het is inderdaad zo geluid is het meest opvallende en blijft het langst hangen...

Andere antwoorden (2)

Volgens mij het geluid, omdat de meeste mensen nooit echt de ogen gericht hebben op de televisie als er reclame op is. Het geluid krijgen ze, mede door de volumeverhoging, wel goed binnen. Of ze dat nou willen of niet.

En hoe irritanter het deuntje, hoe meer hij blijft hangen volgens mij.

("Carglass repareert, Carglass vervangt!", "Wasmachines leven langer met Calgon!", etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste indruk (in het onderbewustzijn). Dat is ook de reden dat er vaak "subliminal messages" in verwerkt zitte. Visueel zijn er dan dingen die het onderbewustzijn aanspreken, zonder dat jij het in de gaten hebt!

Geluid kan een belangrijke rol spelen, denk bijvoorbeeld aan het geluid van iemand die snurkt. Als je dat erg hinderlijk vind, herken je dat geluid meteen en zal het meteen indruk op je maken en zal je bijvoorbeeld eerder geneigd zijn om de wonder (?) plakstripjes voor je partner's neus te kopen zodat zijn haar neus meer lucht toevoer heeft s'nachts! Wat ook vaak gebruikt wordt in audio, is backmasking (maar weet niet of het ook in de reclame wereld gebruikt wordt, omdat ik nog niks ben tegengekomen en ook niet erop gezocht heb). Backmasking is een stuk audio die te verstaan is aan twee kanten: als het gewoon afgespeeld wordt en als het achterstevoren afgespeeld wordt. Verschillende onderzoeken hebben vastgesteld dat de hersenen - net als bij subliminal messages - een link leggen in het onderbewustzijn. Sommige backmasking is erg onduidelijk en zou toeval kunnen zijn, maar sommige is gewoon akelig nauwkeurig zoals Led Zeppelin (?) met Stairway to heaven, of the knaller van Britney Spears - Oops I did it again!

Ook het herkenbaar maken van situaties zijn - indien goed verpakt - goede reclames , oftewel reclames die blijven hangen. Het huishouden bijvoorbeeld is erg zwaar en het leven wordt makkelijk met Swiffer (en dan maak je schoon met een grote glimlach van oor tot oor!).

Dan hebben we nog de sluikreclame, het beste voorbeeld wat ik kan geven is onze vakantieman (r.i.p) die een soortgelijke reclame maakte voor een of ander reisbureau. De reclame is dan ook teruggefloten, maar de jaren die volgde waren zeker niet braver, alleen slimmer aangepakt. Vergeet niet dat de grote jongens van de TV in Benelux uitzenden, waardoor ze door de masen van het Nederlandse Media Secretariaat glippen!

Het is dus moeilijk te zeggen wat belangrijker is, beeld of geluid!