kan een condensdruppel door enige omstandigheid op enkelglas omhoog rollen, weer naar beneden en weer omhoog?

een tuindeur met 6 ruitjes van enkel glas, binnen is gekookt en er zit condens op de raen. Op een gegeven moment komen er druppels in de condens, is er een reactie waardoor die druppels omhoog kunnen gaan, een stukje naar beneden en weer omhoog etc?

Toegevoegd na 1 minuut:
waardoor je een druppel als het ware een tekening ziet maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
in een windstille ruimte, geen ventilator of wat ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daar is geen echte verklaring voor behalve:

Toch stiekem wind
Patronen die al op de ruit stonden (slakken ed. die over de ruit gekropen zijn).

Dat zijn de enige 2 verklaringen. Natuurlijk is het wel zo dat condensatie in een dergelijke ruimte zomaar van boven naar beneden plaats kan vinden, en je daarom druppels hebt die van boven 'vastkleven' aan bestaande druppels, waardoor het kan lijken alsof ze naar boven kruipen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen is gekookt, dus zal er, zeg maar thermiek zijn, opstijgende warme(re) lucht. Dat zou de oorzaak kunnen zijn.