Waarom staan de meeste koeien in een weiland vaak met het gezicht naar één kant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit een koe gezien die met zijn gezicht naar twee kanten stond... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, + Cryo, misschien moet je dan eerst wat meer alcohol drinken...:) Het kan helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die koe staat met wat anders naar één kant...

Het beste antwoord

Om twee redenen. Bij slecht weer beschermen ze hun ogen door met hun achterste tegen de windrichting te gaan staan. De andere reden is dat koeien kuddedieren zijn die hun gedrag op elkaar afstemmen. Daardoor grazen ze stukje bij beetje dezelfde kant op, richting het sappigste gras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat er wind waait en dat ze daar met hun kont tegenin gaan staan zodat het niet in de ogen geblazen wordt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. +
Die kijken uit naar de boer omdat ze gemolken willen worden.
Als het jonge koeien zijn dan zijn ze ook nog eens heel nieuwsgierig.
Ik heb wel eens een weiland gezien waar een kudde jonge koeien in stond. Er was een hond die even de wei in ging om te snuffelen. Al die koeien holden tegelijkertijd naar die hond toe. Die hond wist niet hoe snel die weg moet komen. Schitterend om te zien hoe die hele groep achter die hond aan holde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koeien staan wereldwijd graag met hun kop/hoofd naar het noorden tijdens het rusten. Bij mijn weten is er nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de vraag waarom ze dat doen.

Misschien om de zon niet in hun ogen te laten schijnen?

Indien de koe last van de wind heeft, zal deze er op dat moment voor kiezen om eventueel niet richting het noorden te gaan staan.

Maar bij normale omstandigheden zullen koeien in rust graag richting het noorden gaan staan. Zelfs zonder kompas weten ze waar het noorden is. Waarschijnlijk voelen ze het aardmagnetische veld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het juiste antwoord. Wordt zelfs genoemd in survival gidsen. Als middel om te navigeren.
Als het slecht weer is met regen en vooral wind, gaan de koeien met hun achterste naar de wind staan. Dus vanwaar de wind waait.