Ik vraag me eigenlijk af of vissen er al waren voor dat de mens op aarde kwam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
suus, je bent mij voor!
Waarom heb je deze briljante gevolgtrekking niet gewoon als toevoeging op een antwoord van jou op deze vraag gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Suus ; inderdaad, wat niet wil zeggen dat 'evolutionisten' hier geen schare aan minnetjes gaan oogsten.

Het beste antwoord

Eerste vissen zo'n 500 miljoen jaar geleden. Eerste mensachtigen zo'n 5 miljoen jaar geleden.

Toegevoegd na 20 minuten:
Als je er van uit gaat dat er al zo'n 4 miljard jaar leven bestaat op aarde en je zou die 4 miljard jaar samenproppen tot 1 dag van 24 uur dan komen de vissen om 21.00 uur aan de beurt en de mensachtigen pas iets na 23.58 uur. Een taal spreken we pas zo'n 200.000 jaar, dus vanaf zo'n 4 seconden voor 24.00 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Absoluut. Vissen waren de eerste gewervelden en zijn al ontstaan in het Cambrium (grofweg 500 miljoen jaar geleden). De mens in zijn huidige vorm (Homo Sapiens) is slechts ongeveer 200.000 jaar ontstaan als soort.

Toegevoegd na 1 minuut:
200.000 jaar geleden*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens kwam al véél vroeger voor De homo sapiens bestaat al ruim 200.00 jaar. De Homo Habilis (uitgestorven mensensoort) is een soort dat ruim 2 miljoen jaar geleden heeft geleefd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_(geslacht)#Tabel_met_Homo-soorten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar afgezien van dat detail klopt het antwoord uitstekend. Vissen waren er hoe dan ook al een hele poosje voor de eerste mensachtige om zich heen begon te kijken en in al zijn wijsheid besloot dat hij 'de kroon op de schepping' was ;-)
volgens de evolutietheorie komt al het leven uit het water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geeft geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is volgens de huidige abioginese theorie, niet de evolutie..
jep ja vissen komen met zo,n 450 miljoen jaar later
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op de vorige antwoorden hierbij een tijdschaal van de evolutie

Toegevoegd na 2 minuten:
Klik erop voor het originele formaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. En als je de tijd op een klok zou zetten, dan bestaat leven op aarde ongeveer 12 uur en de mens bestaat daarvan pas 20 seconden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissen en andere waterdieren werden door God op de vijfde scheppingsdag tot bestaan gebracht (Ge 1:20-23)

(Genesis 1:20-22) . . .Verder zei God: „Dat de wateren een gewemel van levende zielen voortbrengen en dat vliegende schepselen over de aarde vliegen langs het vlak van het uitspansel van de hemel.” 21 En God ging ertoe over de grote zeemonsters te scheppen en elke levende ziel die zich beweegt, waarvan de wateren gingen wemelen naar hun soort, en elk gevleugeld vliegend schepsel naar zijn soort. Toen zag God dat [het] goed [was]. 22 Daarop zegende God ze en zei: „Weest vruchtbaar en wordt tot vele en vult de wateren in de zeebekkens, en laat de vliegende schepselen tot vele worden op de aarde.”

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarna schiep God mensen op het einde van de zesde scheppingsperiode of 'dag'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je de inhoud van bijbel als wetenschap moet verkondigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hazen en konijnen hebben uiteraard geen samengestelde of uit meer afdelingen bestaande maag en brengen hun voedsel niet terug in de bek om het te herkauwen . Maar men moet in gedachte houden dat de hedendaagse wetenschappelijke classificatie niet de basis vormde voor wat de Israëlieten in Mozes’ tijd onder ’herkauwen’ verstonden.
Wetenschappelijke waarnemingen bij hazen en konijnen in recentere jaren wijzen er op dat aan dit schijnbare herkauwen nog veel meer vastzit. François Bourlière schrijft in The Natural History of Mammals (1964, blz. 41): „De dubbele spijsvertering [koprofagie], waarbij het voedsel tweemaal in plaats van slechts eenmaal de darm passeert, schijnt bij konijnen en hazen een algemeen voorkomend verschijnsel te zijn. Tamme konijnen eten hun ’s nachts afgescheiden uitwerpselen gewoonlijk op en slikken ze zonder te kauwen door; de volgende morgen vormen deze wel de helft van de totale maaginhoud. Bij het wilde konijn vindt de dubbele spijsvertering tweemaal per dag plaats, en hetzelfde wordt over de Europese haas bericht. . . . Men vermoedt dat de dieren op deze wijze van grote hoeveelheden vitamine B worden voorzien, die door bacteriën in het voedsel in de dikke darm worden geproduceerd.” Over dit verschijnsel wordt in Mammals of the World (door E. P. Walker, 1964, Deel II, blz. 647) opgemerkt: „Dit komt wellicht overeen met het ’herkauwen’ van ruminantia [herkauwende zoogdieren].”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, omdat dat wetenschappelijk ondersteund wordt? Met bewijzen enzo...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarmee loopt de bijbel dan voor?
Cryofiel
12 jaar geleden
Er is geen enkel verschil tussen de Bijbel en de Koran. De aanhangers van beide boeken zeggen precies hetzelfde zodra je een gesprek aanknoopt. Toch vinden ze van elkaar dat de ander het verkeerd ziet. Dat is toch raar, wanneer de Koran vooruit zou lopen op de wetenschap, zoals Jeroenjohan beweert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel (en aanverwante werken) is leuk voor 'waarom'-en andere speculatieve vragen, maar houdt zich niet bezig met het 'hoe en wat'. Laat dat liever over aan de wetenschap, dan bemoeit die zich verder niet met zingeving.
Ieder zijn eigen expertise, lijkt me wel zo overzichtelijk.
Zeker. Longen van een mens zijn sterk aangepast aan een leven op aarde en een mens kan niet aan huidoppervlak ademen. Meerdere vissoorten echter zijn in staat tot huidademhaling, een passieve manier om zuurstof op te nemen, en de kieuw is daar een uitgebreide versie van. Ook amfibieen en enkele reptielsoorten (als uitbreiding van hun longen) maken hier gebruik van. Op het plaatje zie je de ontwikkeling van longen in verschillende diersoorten. A is een oermodel zwemblaas van een vis. B kikker, C salamander, D pad, E reptiel, F vogel. De long van een mens lijkt op die van de vogel zonder luchtzakken. (De luchtzakken kunnen doorlopen tot in de botten van een vogel!!)