waar werd de eerste foto op gemaakt?

op welk materiaal werd de eerste foto gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce een foto vanuit een raam door een plaat met een lichtgevoelig materiaal in een camera obscura bloot te stellen aan licht. Het beeld dat werd gevormd, was een negatiefbeeld dat niet was gefixeerd, en dus door verdere belichting buiten de camera obscura verloren ging. De beelden die waren gemaakt met deze techniek noemde hij retinas ("netvlies")
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk antwoord +!
Als je de verdere ontwikkeling van de fotografie wilt zien, vanaf het begin, klik dan ook eens op onderstaande link: http://www.wijzijnrood.nl/ontwikkeling-van-fotografie-picturalisme-eind-19e-eeuw/
Op een soort lichtgevoelig asfalt (Jodenasfalt of Indea bitumen) (1826) in datzelfde jaar werd het op een tinnen plaat gemaakt, later op Velox-papier, het eerste fotopapier dat bij kunstlicht kon worden ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste foto stond op een lichtgevoelige achterwand van een kast, zie hier: http://www.postproduktie.nl/fotografie-historie.html maar die bleef maar heel kort zichtbaar.

Na experimenten met zilverjodide en zilvernitraat, lukte het om een papier te ontwikkelen wat middels zilvernitraat en zoutoplossingen een gefixeerde foto kon produceren. De eerste foto’s waren uniek, er kon geen tweede exemplaar van gedrukt worden. Dit kwam omdat de foto’s direct op het papier werden gebrand in plaats van op een negatief.

http://www.postproduktie.nl/fotografie-historie.html