Is de aarde rond?

En de bergen dan?
die steken uit.
dan is het niet meer rond.
hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Even een kleine wedervraag is een golfbal rond? Er zitten allerlei kleine deukjes in waardoor je kan zeggen dat het niet volledig rond is. Toch zeggen we ervan dat het rond is. Hetzelfde geld voor de aarde. De bergen zijn in onze optiek wel enorm. Maar de aarde heeft een doorsnede van 12500 kilometer. In deze optiek zijn de bergen niet meer dan kleine richeltjes als op een golfbal. Wij ervaren het natuurlijk wel als enorm reliëf maar in feite stellen ze niets voor op de grootte van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ha, die PrutsEinstein;

De aarde is ook niet rond, maar aan de polen iets afgeplat door de centrifugaalkrachten die er vanwege het snelle draaien op onze planeet werken. Nog enkele honderden miljarden jaren en Galileo Galilei heeft helemaal geen gelijk meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm. Bij benadering stellen die bergen niet zoveel voor en is de aarde inderdaad "rond". Tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is hij ovaal. Hij staat ook schuin, maar dat zal je wel weten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Globaal gezien is de aarde rond ja, maar niet glad inderdaad, maar dat doet geen afbreuk aan de ronde vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die is rond... Zoek maar een plaatje op het net en zie dat hij precies rond is...

een knikker is daarentegen ook nooit rond, er liggen bacteriën op en die steken ook uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En als je 'm steriliseert?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies rond? Lijkt me niet... Globaal rond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, juist ja ik kon maar niet op dat woord komen... dank je...
Als je inzoomt op iets, dan zal je ontdekken dat het niet zo simpel is. Als je bijvoorbeeld een boek steeds verder vergoot, dan blijkt de letter steeds rafeliger te worden. Als je heel erg vergroot blijk het papier niet eens te bestaan als oppervlakte, maar kijk je tussen de moleculen door. Vergroot eens een jpg-tje en je valt van jouw stoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen je laatste zinnetje snap ik niet, wat je daarmee bedoelt...
(PS: de min is niet van mij.)
De aarde is *veel* ronder dan een pingpongbal. Dus als je die rond noemt is de aarde dat ook.

Maar alleen in de wiskunde bestaan *perfect* ronde objecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde is ongeveer rond. Dat komt omdat hij voor het grootste gedeelte uit vloeibare massa bestaat. Als je in de ruimte een druppel water los laat dan zal deze rond worden. Vroeger toen de aarde ontstond was deze zo heet dat deze geheel uit vloeistof bestond. Omdat vloeistof vanzelf dan een ronde vorm aan neemt is dit zo gebleven toen de aarde afkoelde. Slechts de buitenste laag is nu vast. Kijk maar op de bijgevoegde link naar de doorsnede van de aarde. Zoals je ziet is de buitenste laag van de aarde zelf maar een dun schilletje. De doorsnede is gemiddeld 12750 km, dus een berg van 5 km hoog is niets vergeleken op het geheel. En het binnenste van onze aarde is nog steeds vloeibaar.

De aarde is, onder andere, niet geheel rond door de invloeden van de maan. De maan heeft ook een zwaartekracht en trekt hiermee aan de aarde. Deze aantrekkingskracht is groot genoeg om de watermassa's op aarde enigszins naar zich toe te trekken. Hierdoor neemt de druk van de oceanen op de aardkorst wat af en stulpt deze enigszins uit. Hierdoor is de aarde dus een beetje een druppelvorm aan de kant van de maan. Omdat de maan om de aarde heen draait verplaats dit fenomeen zich ook continu. (De maan draaid ook niet exact een rondje om de aarde maar zit in een eliptische baan. Hierdoor zijn de effecten niet altijd hetzelfde). De effecten van de maan herkennen we het meest aan het water wat we dan weer eb en vloed noemen. Als er springtij is dan komt dit doordat de zon de maan een beetje meehelpt (de zon en maan trekken samen aan 1 kant) of tegenwerkt, dit is doodtij (de zon staat aan precies de andere kant dan de maan).

Tevens is de aarde wat ovaal door de eigen draaiing. De centrifugaalkrachten zijn aan de evenaar sterker dan aan de polen, wat dus een ander slinger effect geeft en de aarde aan de evenaar dus wat extra uit dijt. Door deze uitdijing is de aarde (diameter) aan de evenaar ongeveer 42 km meer dan gemeten van pool tot pool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een afstand gezien is de aardbol redelijk rond, haast iets ovaal. Wanneer je op de aarde staat zul je hier niets van zien.