Ha, die Bertie;

De grondstof van papier op houtbasis is cellulose, wat onder anderen uit hout wordt gemaakt. Maar dit kan ook uit andere planten worden gewonnen. Er zijn ook genoeg papiersoorten die houtvrij zijn. Bij het maken van verschillende soorten papier worden dus niet zozoeer verschillende houtsoorten, maar verschillende andere grondstoffen gebruikt. Dus niet; krantenpapier van deze soort hout en printerpapier van een andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee en ja.

Nee, want papier kan uit heel veel gemaakt worden. Je hebt papier wat gemaakt wordt uit:
- lompen (werd vroeger heel veel gedaan)
- algen
- er wordt nog vele andere grondstoffen gebruikt om het papier te verrijken. B.v. oud geld; bloemblaadjes; glitters etc. Bovendien wordt op veel papier nog een laag aangebracht waardoor het beter beschrijfbaar of bedrukbaar is (Chinese klei) of het papier gaat onder zware walsen met hitte door, waardoor het glad wordt.

Ja. Er worden inderdaad verschillende boomsoorten gebruikt. Maar stel je niet voor dat er een boom in het papier gaat. De bomen komen in een soort chips aan bij de papierfabrieken en daar is al een heel proces aan voorafgegaan met menging en veredeling.