waarom is wit brood sneller warm dan bruin brood in de magnetron/oven?

het is mij opgevallen dat wit brood sneller warm is dan bruin brood.

doe maar eens een sneetje wit brood in de magnetron en zet de magnetron op 20 sec daarna doe je het zelfde met een sneetje bruin brood

dan merk je dat het bruine kouders is dan de witte

hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het over bevroren of ontdooide boterhammen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat witbrood iets vochtiger is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In bruin brood zitten meer vezels dan in wit brood. Daardoor bevat bruin brood minder vocht dan wit brood, en het is volgens mij juist vocht wat er in de magnetron wordt "verhit" door bestraling. Ik dacht dat het zo is dat door de straling watermoleculen gaan trillen en botsen met elkaar, waardoor er warmte ontstaat. Andersom is een bruine boterham door zonnestralen waarschijnlijk weer eerder ontdooid dan een witte boterham. Dat heeft dan weer met de kleur te maken denk ik (donker wordt eerder warm dan licht). Maar zowiezo een boterham ontdooien in de magnetron...bleh...dat is toch niet lekker? Daar heb je broodroosters voor :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg een witte op de keuken weegschaal ! En dan de (dikke ) bruine , bruin brood is meestal massiever
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
allebij

Het beste antwoord

Goeie vraag, wat geen eenvoudig antwoord heeft!

Om te beginnen, je observatie is juist: witbrood (en dan ga ik ervan uit dat het witbrood op waterbasis betreft, en niet met melk) wordt sneller warm in de magnetron dan bruin. Waarom dan?
Zoals je wellicht weet, een magnetron werkt op een bijzondere manier: de microgolven laten de watermoleculen in je voedsel heel snel draaien, waardoor de temperatuur van het product stijgt. Daarom worden plasticborden of glas niet warm: ze bevatten geen water. Ijs is een speciaal geval: het wordt heel langzaam warm in de magnetron omdat de watermoleculen vast zitten in ijskristallen en niet kunnen draaien.

Witbrood bevat in de regel iets meer water dan bruin (40% in wit versus 37% in bruin), en dat lijkt tegenstrijdig, want water is het stof in je voedsel dat de meeste energie nodig heeft om op te warmen (om precies te zijn: 1 calorie om 1 gram water 1°C warmer te maken)... tenzij je een magnetron gebruikt. Er zit in witbrood iets meer water dat de energie van de magnetron kan absorberen, en dus wordt de energie van de magnetron ietsjes beter omgezet in energie die de temperatuur doet stijgen.
Maar nog steeds heb je de kwestie dat extra water meer energie nodig heeft om van temperatuur te stijgen. En dat klopt: wit brood zal iets meer energie nodig hebben, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat de energie beter geabsorbeerd wordt.
In ieder geval, dit effect is heel klein, omdat het verschil in watergehalte tussen wit en brood ook niet dramatisch groot is.

Maar dat is niet alles. Je moet ook rekening houden met warmteverlies. Dat klinkt raar, maar in de magnetron heb je ook warmteverlies, en dat komt voornamelijk door verdamping van water. Voor elk gram water dat uit je brood verdamp, worden maar liefst 540 cal. aan je sneetje onttrokken, en dat is zoals je ziet heel erg veel.
Witbrood heeft geen grove vezels, en dus een veel meer homogene structuur dat bruinbrood, met zeer kleine, regelmatige poriën die het water beter vasthouden. Wit brood isoleert dus beter dan bruinbrood, en dat is ook de reden waarom witbrood minder snel uitdroogt dan bruin als je een sneetje op het aanrecht laat staan. Met andere woorden: tijdens het opwarmen verliest witbrood minder water, en dus minder warmte, en wordt het sneller warm dan bruinbrood. Dat vertaalt zich in sneller warm wordend witbrood in de magnetron.

Hele leuke observatie, en ik hoop je hiermee te hebben geholpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was nog één belangrijk effect vergeten: een sneetje witbrood is in de regel ietsjes lichter dan bruin, omdat het meer lucht bevat. Weet je nog? Met minder vezels heb je een hele fijne, luchtige structuur, en is het brood dus lichter, niet omdat het minder water bevat, maar omdat het veel lucht erin zit.
In een sneetje witbrood is er dus minder massa dat opgewarmd moet worden, en dat is ook een verschil wat in het voordeel van het witbrood speelt om sneller warm te worden.
Cryofiel
11 jaar geleden
I'm impressed... dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-D !!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leuke en degelijke verklaring voor zoiets alledaags! :) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (2)

Witbrood bevat meer vocht dan bruinbrood. Daardoor wordt het sneller warm in de magnetron.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt wat je schrijft, maar je verklaart verder niet waarom witbrood sneller warm wordt. Min komt niet van mij, overigens...
Soms vindt men in boeken nog dingen terug die niet op het internet te vinden zijn. Bij deze dan ook het ingescande antwoord uit "Alledaagse wetenschap" van Karel Knip. Het komt er voornamelijk op neer dat bruin brood zwaarder is omdat het dikker wordt gesneden (en omdat het iets meer vocht bevat). Het artikel spreekt wel over roosteren ipv over microgolfoven, maar principe is uiteraard hetzelfde.

Toegevoegd na 20 minuten:
tweede poging (opladen van PDF lukt blijkbaar niet, eens tiff proberen)

Toegevoegd na 20 minuten:
derde poging

Toegevoegd na 30 minuten:
vierde en laatste poging. Als het nu nog niet lukt, verwijder ik mijn antwoord.

Toegevoegd na 7 uur:
zou nu moeten lukken

Toegevoegd na 7 uur:
sh*t nu is het weer slechts een gedeelte van het bestand. ik geef het op.