Wat hoor je nu echt als je in een glas of beker luistert?

Ze zeggen dat als je je oor op een glas/beker plaatst, je de zee hoort. Het moge duidelijk zijn dat dat niet klopt, maar wat hoor je dan wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, dat zeggen ze niet. Wel in het geval dat je een grote schelp voor je oor houdt, dán zeggen ze dat.
Die truuk met het glas is dat je 'm op een deur zet, en dat je dan kunt afluisteren wat er in de kamer achter die deur gezegd wordt.
Amadea
9 jaar geleden
Lees maar op http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/327/hoor-zee-schelp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk toch echt dat het wel je bloed is. Wij wonen in een heel stille omgeving en er is absoluut niets te horen. Net een glas tegen mijn oor gehouden en ik hoor het geruis. Dus of je bloed of ???

Antwoorden (1)

Okay, het is duidelijk niet je eigen bloed wat je hoort stromen.... Maar wat is het dan wel...? Het is omgevingsgeluid versterkt door de beker/glas/schelp wat je hoort...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Niet versterkt, maar vele malen weerkaatst zodat het uiteindelijk alleen maar ruis is. Net zoals je na veel roeren alleen maar zoete thee proeft, en niet meer apart de thee en de suiker.