wie of welke stroming deed uitspraken over het ' hiervoormaals' ?

Over het Hiernamaals doen vele religies en filosofen uitspraken, het is een populair discussiepunt: waar gaan we naartoe, na de dood. Nu interesseer ik mij zeer in het ' hiervoormaals': waar waren we (mens en dier) voordat we geboren werden? Was of is er ook daar een bewustzijn? Wie kan me verwijzen naar bekende of minder bekende mensen of stromingen die hier uitspraken over hebben gedaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Amadea
9 jaar geleden
Aangezien nog nooit iemand daar vandaan terugkwam om erover te getuigen is het onmogelijk hier een wetenschappelijk antwoord op te geven. De vraag hoort thuis bij filosofie en/of bij religie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als het hiervoormaals bestaat, komen we daar toch juist *allemaal* vandaan?
Poet
9 jaar geleden
Dat doen alle reicarnatiegeloven (Boeddhisme, Antroposofie ea).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadea
ik zou het ook graag onder wetenschap --> filosofie willen plaatsen, maar die rubriek bestaat niet.
Amadea
9 jaar geleden
Filosofie staat bij Kunst & Cultuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh. Nooit gedacht dat filosofie bij kunst hoort. Als je als wetenschapper promoveert (dus een doctorsgraad behaalt) heet dat in de meeste landen een PhD ofwel Philosophiae Doctor. Sterker nog de filosofie (denk aan mensen als Aristoteles) is de eerste wetenschap die ooit met wetenschappelijke methoden is beoefend (natuurlijk wel naar de maatstaven van die tijd).

Het beste antwoord

Het hiervoormaals is een term die bij elke geloofsrichting die de reincarnatiegedachte aanhangt.

Want waar was je dan voordat je geboren werd? In het hiervoormaals.

Reïncarnatie is het meest bekend als behorend tot het hindoeïsme en boeddhisme.
In westerse esoterische groeperingen wordt het idee van reïncarnatie aangehangen, hoewel niet altijd op dezelfde wijze.
In navolging van de theosofie gaan ook de antroposofen, de rozenkruisers en andere esoterische groepen (sommige wicca-aanhangers) uit van reïncarnatie.

Een leuk stukje cabaret is van Jaap van der wal. Hierin ook de vraag : waar kom je vandaan.

______________ Jaap van der Wal___het genenpakket, de menselijke embryo ____

Ja, u komt ook nergens vandaan maar u bent begonnen met een conceptie want het is wetenschappelijk bewezen dat er voor de conceptie niks is, heeft u ook weer een slechte wetenschapper. Een goede wetenschapper weet zijn grenzen, kent zijn methoden en zal hooguit zeggen over geest, zin, betekenis, God, hiernamaals, hiervoormaals: ”Daar doe ik geen uitspraak over want daar heb ik geen methode voor om dat te wegen en te meten en zichtbaar te maken”. Dat zijn de goeie die hun methodische grenzen kennen….maar daar zijn er niet zo veel meer van. Er zijn er eerder een heleboel die hele boeken vol schrijven over genen, cellen en alles wat een lichaam schijnt te maken en dan zeggen: Daar kom je vandaan, u bent gewoon niks anders dan een wandelend en door een brein gestuurd genenpakket.

_______________einde citaat _____________________________
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeremia 1:5-6 (SV ) staat niets over het hiervoormaals als mens zijnde alleen God kende ons al ,nog voor onze dat wij geformeerd waren. Jer.1 : 5 Citaat uit de bijbel ¨ Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd ¨ Hiermede bevestigd God Zelf ook dat Hij het is die de Schepper is van de mens.

Andere antwoorden (1)

Er is geen religie of filosofie die iets met zoiets als "hiervoormaals" heeft.

Reïncarnatie gaat wel uit van het idee dat je een vorig leven had en dat dit bepaald hoe je huidige leven er uitziet maar ook daar is altijd nog sprake van een "eerste leven". Dus de "hiervoormaals" bij reïncarnatie zijn, zodra je je eerste leven gehad hebt, feitelijk de "hiernamaals" van je eerdere levens.

In de abrahamistische religies is zoiets als een "hiervoormaals" ook niet mogelijk. In deze religies heeft de mens een vrije wil en bepalen de keuzes zie hij/zij in zijn leven maakt het oordeel van god. Dat wordt een hele ingewikkelde geschiedenis als je ook eerdere of latere levens in de oordeelsvorming moet betrekken. Voor god is dat, als alleskunner, natuurlijk geen probleem, maar de schrijvers van de bijbel reppen met geen woord over deze materie.

Ik wil mijn eerste zin ook nog iets nuanceren. Ik ken natuurlijk niet alle naar schatting 7.000 religies in de wereld. Dus het kan zijn dat ik er een gemist heb die hier iets mee heeft. Hetzelfde geldt voor de filosofie.