Wat veroorzaakt de verschillende zienswijze van de silhouet illusie?

De draaiende danseres (zie link) laten je hersens haar linksom of rechtsom draaien. Volgens Wikipedia ziet 2/3 van de mensen haar met de klok mee draaien. Maar wat in de mens/hersens veroorzaakt nou hoe je haar ziet draaien. Wat heeft de bijv. de neurowetenschap daarover te zeggen/gezegd?

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_draaiende_danseres

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je lang naar zo'n bewegend figuur kijkt, zie je plotseling de draairichting veranderen. Een dergelijke omkeer zie je ook bij plaatjes zoals de bekende afbeelding van de heks en de jonge dame. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Het beste antwoord

Dit verschijnsel heet Perseptie.
Hersenen krijgen continu prikkels. ( bv. beelden)
Deze beelden worden niet meer geconcentreerd " onderzocht " , maar ingevuld. Perseptie.: zoals iemand iets ervaart en beoordeelt.

De hersens vullen in vanuit ervaring, wat het meest logisch is. Dit verschijnsel zien we ook wanneer bij gelezen teksten de helft van de letters ontbreekt, of wanneer je een stilistische tekening bekijkt. Met een klein beetje informatie kunnen we de rest invullen: zo zal het wel zijn. Dit is de basis van wat we " gezichtsbedrog" noemen.
Waarom de ene mens het linksom ziet draaien en de andere rechtsom, daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn, allen triviaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij veel illusies neem je iets foutief waar, maar besef je tegelijkertijd wat de ware toedracht is. Zien speelt zich immers niet in dezelfde hersendelen af als weten.
Eén genre van de schilderkunst streeft opzettelijk na dat de kijker vals voor echt aanneemt, en wordt trompe-l'oeil genoemd. Ook andere elementen van gezichtsbedrog komen in de schilderkunst voor, zoals bij Escher.
Gezichtsbedrog laat zich gemakkelijk illustreren. Vele wetenschappelijke musea stellen illusies tentoon. In Gent specialiseert het Illuseum zich in dit onderwerp.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het tv programma Braingames zit vol met dergelijjke illusies.

Andere antwoorden (1)

De verschillende zienswijzen worden veroorzaakt doordat je hersenen voor alles wat er aan informatie binnenkomt een logische "verklaring" zoekt.
Een zwart plaatje wat groter en kleiner wordt bestaat niet in de echte wereld. Een plat ronddraaiend plaatje bestaat wel.
Aangezien het plaatje (en het beeldscherm) plat is, kun je er geen diepte informatie uit halen. Dat betekent dat je niet kunt zien welke kant het op draait.
Je hersenen maken dan dus gewoon een willekeurige keuze.
Reddie
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Als de keus willekeurig was, zou ongeveer de helft (dus zo'n 50%) van de mensen de danseres met de klok zien mee draaien en een even groot deel van de mensen de danseres tegen de klok zien in draaien. Volgens de vraagsteller ziet echter 2/3 van de mensen (dus zo'n 67%) haar met de klok mee draaien. Hoe verklaar je dat verschil? Dus het verschil tussen de verhouding van 2/3 en 1/3 tegenover de verhouding tussen 1/2 en 1/2?
Erna55
9 jaar geleden
De keuze die je hersenen maken om links of rechtsom te draaien, is gebaseerd op ervaring.
Mijn idee voor meer rechtse draaiingen is dat klokwijzers- inprentingen bij meer mensen doorslaggevend is.
Maar iemand die vaker linksom draaiingen heeft gezien, ( waar dan ook vandaan ) zal eerder linksom ervaren.