Hoe maak je perfecte zoutdobbelstenen?

In de dode zee blijken aan de kust 'perfect' mooie kubussen van zout te zijn gevormd van centimer(s) groot. Ik begrijp dat door de ionaire structuur van zoutmoleculen ze een kubus vormen. Maar als ik dat thuis zou willen namaken hoe zou je dat kunnen doen?
Doet de dode zee daar bijvoorbeeld heel lang over om een kubus van 1cm2 te maken? En is er een maximum grootte aan zo'n kubus (door de zee danwel thuis te maken)?

Misschien dat iemand een leuke foto erbij kan posten, want mij lukt dat niet.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja das niet zo moeilijk hoor opzich. Pakje dobbelstene kopen, wat seconde lijm en een pak grof zeezout. Je dompt de dobbelstenen in de lijm en vervolgens in het grove zeezout. Kwartiertje wachten en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je ze van puur zout wil maken (met wat water)?

Het beste antwoord

Om een perfecte zoutkubus te vormen heb je een zeer hoog zoutgehalte nodig en heel, heel veel tijd. Want bij snelle kristallisatie kunnen juist oneffenheden vormen doordat het kristal aan de hoeken sneller groeit dat op de kristalvlakken. Dan krijg je zogenaamde hopper crystals, gebeurt ook bij zout. ( grof zeezout. )
Voor de perfecte kubus moet de zoutoplossing gelijk en zeer sterk zijn.

Waarom het zulke dobbelstenen geeft:
Het zout is Natriumchloride.
elk deeltje in dit zout kan 6 bindingen aangaan. Dit zorgt ervoor dat de kristal 6 vlakken krijgt. een kristal groeit in een vorm die zo veel mogelijk ruimte opneemt. Voor een object met 6 vlakken is dat een kubus.

Specifiek.
Op ieder traliepunt kunnen ook meerdere atomen of ionen worden ingevuld. NaCl (steen- of keukenzout genaamd) is hier een voorbeeld van. Op elk traliepunt is daar een natrium-ion ingevuld, en op een afstand van (1/2,0,0) van ieder natriumion bevindt zich een chloride-ion. De combinatie van twee of meer ionen of atomen, die samen op ieder traliepunt ingevuld moet worden, noemt men ook wel een structuureenheid. In dit geval bestaat de structuureenheid dus uit twee ionen; een natriumion en een chloride-ion. Andere stoffen die deze zogeheten "steenzoutstructuur" hebben, zijn bijvoorbeeld kaliumchloride (KCl), zilverbromide (AgBr) en mangaan(II)oxide (MnO).