Waarom is het licht op de bouw (s' avonds) tegenwoordig groen?

Wat mij opvalt (als het donker is buiten) dat er overal waar er gebouwd/ gerenoveerd wordt, er van die grote, felle, groene schijnwerpers staan...
Waar is dit voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.7K

Antwoorden (2)

Groene LED verlichting is vriendelijker voor de omgeving. Minder lichtvervuiling, beter voor flora en fauna, minder hinderlijk voor buren en juist goed voor de beveiligingssurveillant. In het donker zijn de ogen van de surveillant gewend om minder licht te ontvangen. Ineens van het donker in het licht moeten de ogen zich weer aanpassen. Iedereen kent dit verschijnsel wel. Met groen licht heeft de surveillant daar minder last van en kan wel goed waarnemen wat er gebeurt.
Amadea
9 jaar geleden
"Groene LED verlichting is vriendelijker voor de omgeving. Minder lichtvervuiling, beter voor flora en fauna, minder hinderlijk voor buren en juist goed voor de beveiligingssurveillant. In het donker zijn de ogen van de surveillant gewend om minder licht te ontvangen. Ineens van het donker in het licht moeten de ogen zich weer aanpassen. Iedereen kent dit verschijnsel wel. Met groen licht heeft de surveillant daar minder last van! En kan wel goed waarnemen wat er gebeurt."

en

"Het vervangen van de witte of vaak oranje verlichting rondom bedrijfspanden kan goed met groene led verlichting straatlantaarn armatuur. Naast het voordeel dat gespuis en inbrekers wel goed zichtbaar blijven is er nog een voordeel. Een milieuvriendelijke uitstraling! Letterlijk en figuurlijk. U onderscheidt zich van andere bedrijven door de groene verlichting. Uw bedrijf valt meer op, en het is goed voor uw portemonnee!"

staat op deze website http://www.vaarweltl.nl/beveiliging-verlichting-led/.

"Zonlicht bestaat uit verschillende kleuren. Dat kun je met eigen ogen zien als het regent terwijl de zon schijnt. Het witte zonlicht wordt gebroken door de vallende waterdruppels met een regenboog als gevolg. Licht verplaatst zich in golven, net als radiogolven dat doen. Alle kleuren die verstsopt zitten in het witte licht hebben een andere golflengte. En die golflengtes, daar draait het hier om.

Een mensenoog bestaat uit verschillende soorten zintuigcellen. Je kunt ze onderverdelen in 2 soorten: cellen die de vorm hebben van een staafje en cellen die de vorm hebben van een kegeltje. (...)

De kegelvormige cellen, daarvan zijn er dan weer 3 verschillende. Allemaal vangen ze licht van een net wat andere golflengte op, waardoor we verschillende kleuren kunnen zien.

Het nadeel van die kegeltjes is wel dat ze alleen fel licht kunnen opvangen. Zodra de zon ondergaat, nemen de staafjes het over. Die kunnen dan wel slechter kleur zien, maar ze zijn wel gevoeliger voor veel minder fel licht. Het gevoeligst zijn ze voor licht met een golflengte van ongeveer 5500 nanometer. Je hebt er minder van nodig om dezelfde hoeveelheid te kunnen zien.

Laat licht met de golflengte van 550 nanometer nou net dat blauw-groenige licht zijn dat je op sommige bouwterreinen ziet."

staat op deze website https://lichtisleven.wordpress.com/2014/05/26/groen-licht-op-bouwplaatsen/