Kun je, bij wijze van, in elke gevangenis alcohol maken uit fruit?

Je ziet het weleens in films en documentaires dat slimme jongens (gedetineerden) voedsel/fruit mee smokkelen om daarmee afgesloten in een plastic zak alcohol mee te maken.

Nu vermoed ik niet dat zij ook nog een zakje gist bij zich hebben.
Klopt het dus dat gist overal ter wereld wel te vinden is in de lucht? Of zijn er plaatsen waar dat toch niet goed kan. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen op plaatsen die heel hoog gelegen zijn dat daar veel minder gisten voorkomen. Maar is dat ook zo?

8 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de Nederlandse gevangenissen is het vervaardigen van alcohol niet mogelijk. De regels en controles zijn dusdanig dat het maken van alcohol niet tot de mogelijkheden behoort.
Men stelt het ook niet op prijs als een gevangene een distelleerapparaat aanschaft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
distelleerapparaat moet zijn:
Destilleerapparaat (ik heb zo'n eigenwijze spellingcorrector)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een stookketel ben je alleen maar nodig als je van 15 naar 90% wilt komen, tot 15% is een ketel niet nodig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Theo, dat is waar, maar om nou sanctiemaatregelen te riskeren voor een zelfgemaakt prutdrankje van nog geen 15% alcohol, dat nog te weinig is om beneveld van te raken. Zo dom is een gedetineerde nou ook weer niet.
Pas boven de 35% zou het interessant kunnen worden, maar dat is niet mogelijk.
Wat men in films of documentaires wel eens ziet: zwarte koffie, sterke verhalen.

Het beste antwoord

Gisten komen in de natuur overal voor, maar bij voorkeur in suikerrijke milieus. Spontane gisting (dus zonder enten met gist) komt dan ook regelmatig voor. Zo heb ik in de duinen wel bessen geproefd die een tikje gegist waren: er zat wat alcohol in. In elke gevangenis kan je dus op goed geluk fruit laten gisten in de hoop een smakelijk alcoholhoudend drankje te brouwen. Probleem is dat je nooit weet welke gisten er aan de slag gaan als je op goed geluk werkt. De ene stam produceert een veel smakelijker brouwsel dan het andere. Vergelijk in dit verband ook het brouwen van lambiek. Dat is het enige bier dat niet met gist wordt geënt maar spontaan moet gaan gisten door wilde gistsoorten die alleen rond Brussel voorkomen. In veel gevallen lukt dit niet, komen de verkeerde gistcellen in het bier en kan de brouwer het weggooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cellen en ruimtes waar gedetineerden komen, worden grondig geïnspecteerd. Een zakje met fruit wordt al ontdekt nog voor het is gaan gisten. De bewaarders nep je niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik een proef doe met zelf brouwen zal ik het doen als ik niet in het gevang ben opgesloten. Dat is wel zo makkelijk....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips,
Eerste probleem: de gedetineerde moet zorgen dat hij appelsap én witbrood in de cel krijgt. (de bewaarders zijn niet gek)
Even op een stukjes witbrood kauwen en in het pakje appelsap spugen.
Tweede probleem: dagelijks ontluchten.
Derde probleem: pas na een paar dagen ontstaat er zelf gemaakte appelcider.
Vierde probleem: het smaakt ongelooflijk vies.

Andere antwoorden (2)

Met een beetje geluk wel ja. Vroeger wist met ook nog niet van gisten, maar konden ze wel bier maken. Het proces van vergisting vindt dagelijks plaats in de natuur. Vroeger lieten ze de vloeistof waar ze alcohol van willen maken ergen staan, bijvoorbeeld in een grot. Gist komt inderdaad overal te wereld voor en zal dus meestal de vloeistof wel vinden.

Leven is uberhaubt minder aanwezig op grote hoogte, toch denk ik dat je ook daar nog gisten zult vinden als je gaat zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gisten zal nog een keer lukken, echter je komt tot maximaal 15% alcohol, daarna sterven de gistcellen, ze vergiftigen zich als het ware zelf doordat ze niet tegen alcohol kunnen.

Je hebt het over een afgesloten zak, deze moet niet compleet afgesloten zijn, er moet CO2 kunnen ontsnappen, hiervoor wordt er vaak een waterslot gebruikt zodat er wel CO2 kan ontsnappen, maar geen vuile lucht bij het fruitsap kan komen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Theo15, De standaard rijksinventaris bestaat uit: een bed, een tafel, twee stoelen, een kast, spiegel, stoffer, prikbord en wat serviesgoed. Een waterslot valt niet onder de standaard rijksinventaris.
Dit kan men dus maar beter niet in de cel hebben ::)).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een waterslot kun je van een condoom of een stuk tuinslang maken, creatief denken JoanDArc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Condoom per stuk alleen op verzoek te verkrijgen bij de gevangenisarts, een adres voor een tuinslang weet ik zo gauw niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.waarwoontwillem.nl/alcoholprut_maken.htm
die celbewoner is na een uurtje al de pieneut.