In hoeverre verschilt aardolie van olie verkregen uit jonge biomassa ?

Aardolie is afkomstig van langgeleden gestorven planten bomen en dieren. Maar als je nu de huidige biomassa van planten en bomen gebruikt om er (brandstof)olie van te maken in hoeverre verschillen die producten dan van elkaar?

8 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Er van uitgaand dat biomassa (planten en dieren) tegenwoordig qua samenstelling niet verschilt van miljoenen jaren geleden zal er geen verschil in samenstelling zijn tussen fossiele aardolie en aardolie die we nu zouden maken van organisch afval. Het belangrijkste bestanddeel van aardolie, koolstof, zit in ieder geval ook in overvloed in de moderne planten en dieren. We zouden dat zodanig moeten opslaan dat er geen zuurstof bij kan en dan de temperatuur en druk zodanig regelen dat het in aardolie wordt omgezet. Waarschijnlijk zou dit product minder verontreiniging (metalen, kooldioxide, methaan) bevatten dan wat we nu oppompen, omdat de productieomstandigheden beter beheersbaar zijn. Wel zouden we heel veel geduld moeten hebben want het proces van omzetting in aardolie verloopt uiterst traag. Productie van aardgas uit organisch materiaal (biogas) gaat veel sneller en is aan de orde van de dag.

Toegevoegd na 22 minuten:
Waar ik in de eerste zin geen verschil zeg moet natuurlijk zijn weinig verschil.