Wat is het verschil tussen Mindfullness en NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren)?

Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten. Waarvoor wordt het ene en waarvoor wordt het andere met name toegepast? Kun je ook zowel Mindfullness als NLP beoefenen of is dat 'dubbel op' of stoort dat elkaar juist?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Heel kort gezegd komt NLP neer op het leren van vaardigheden hoe je in bepaalde situatie het beste kan reageren, terwijl in mindfullness het juist om een niet reactieve manier is om je gevoelens en gedachten gewaar te worden.

Omdat mindfullness min of meer zijn bron heeft in een religie (boedhisme) neigt dat meer naar een wereldverzaking terwijl NLP juist leert om om te gaan met de wereld. In die zin misschien tegenstrijdig maar kan elkaar ook juist in evenwicht houden, want je bent immers nooit helemaal het een of helemaal het andere, maar gaande weg kun je je keuzes maken.

Bovenstaande is natuurlijke maar een vergelijking die erg summier is en een mogelijk visie.