Zitten er stoffen in sigaretten/shag die gewenning veroorzaken?

Gewenning is dan het effect dat inhoudt dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde resultaat te krijgen.
Nu las ik dat nicotine bijv. een verslavende stof is, maar over gewenning wordt niet gesproken.
Maar zitten er überhaupt stoffen in die gewenning kunnen veroorzaken?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine

8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gewenning = verslaving
erotisi
8 jaar geleden
Ja, dat wordt vaak verward met elkaar: http://www.drugsinfo.nl/publiek/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=11117
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben niet zeker genoeg van mijn zaak om antwoord te geven, maar voor zover ik heb begrepen helpen de hulpstoffen vooral om rokers heel snel verslaafd te maken door de nicotine snel te laten opnemen. Dat geldt bv. voor ammoniak en cacao, waarbij de laatste de sigaret ook nog eens lekkerder maakt. Dat er tolerantie optreedt vind ik onwaarschijnlijk, want dan zouden antirookactivisten zonder meer met deze beschuldiging komen. Neem in Nederland de 2 longartsen, Wanda de Kanter en Pauline Dekker, van http://www.tabaknee.nl. Zie ook de websites http://www.zitdaterechtin.nl/ en http://www.watziterintabak.nl/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ook toevoegingen . Ik kan ze helaas niet meer oplepelen van vanille , suikers , maar ook ook ( in het verleden ) zwaar giftige stoffen die verslaving versnellen stoffen die ( nog ) niet bekend zijn .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee; dan zou ik inmiddels ettelijke duizenden sigaretten per dag moeten roken, maar ik bereik nog steeds hetzelfde effect met 1 shaggie als 30 jaar geleden, en rook ook nog steeds evenveel en vind het ook nog steeds even lekker. Er treed dus geen gewenning op. Hooguit wordt het een steeds makkelijkere gewoonte waardoor je meer en vaker eentje opsteekt, (al is daar een max aan) maar ook na 30 jaar krijg ik na ettelijke uren of soms zelfs dagen WEL (heel erge) zín om te roken, maar geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Maar datzelfde heb ik ook met bijvoorbeeld Internet. ;-) Bij heroïne bijvoorbeeld is dat wel het geval ; waar je eerst genoeg hebt aan af en toe een beetje om je dagenlang lekker te voelen, haal je dat al snel met meerdere doses per dag niet meer, en sla je er een over, dan voel je je dagenlang doodziek (cold turkey).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pyrazine, een tweede verslavende stof De onderzoekers die de mechanismen van een rookverslaving proberen te doorgronden, denken al lang dat nicotine niet de enige oorzaak kan zijn van een fysieke verslaving. Nu hebben ze inderdaad de rol van de chemische stof pyrazine ontdekt, die zowel geïsoleerd als in combinatie met nicotine een rol speelt bij rookverslaving. Deze stof zit niet alleen in sigaretten, maar ook in roltabak en in e-sigaretten met nicotine. De tabaksproducenten gebruiken pyrazine om hun sigaretten verslavender te maken én het nicotinegehalte te verlagen, waardoor ze de indruk geven minder verslavend te zijn.

Antwoorden (2)

De nicotine in de tabak is zeer verslavend. Het lichaam ontwikkelt een acute gewenning en past zich vanaf de eerst trek aan de nicotine aan. Daardoor heb je steeds meer nicotine nodig om het effect nog te voelen en treden er al zeer snel onthoudingsverschijnselen op. Dat gebeurt al wanneer de dosis nicotine waaraan het lichaam gewend geraakt is, aan het teruglopen is. Je gaat je onrustig voelen, raakt geïrriteerd, kunt je niet meer concentreren, krijgt hoofdpijn en slaapt slecht. Ga je roken, dan verdwijnen deze onthoudingsverschijnselen weer. De rustgevende en kalmerende werking die sommigen na het roken ervaren, is eigenlijk niets anders dan het verdwijnen van onrustgevoelens en onthoudingsverschijnselen die -let wel- door het roken zijn ontstaan. Je wilt eigenlijk een constant niveau van nicotine en rookt de hele dag door. Dat je afhankelijk bent geworden van nicotine, merk je pas als je wilt stoppen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Die gaat over tolerantie, niet alleen voor nicotine, maar ook voor de additieven.
fremar
8 jaar geleden
nu las ik...enzoverder in de vraag...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Prima antwoord, vooral omdat je er de aandacht op vestigt dat dat z.g. rustgevende effect niets anders is dan het verdwijnen van de afkickverschijnselen.
De niet-roker voelt zich dus niets minder rustig dan de roker. Die laatste heeft er alleen sigaretten bij nodig.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Alsof ik Allen Carr weer aan het lezen ben.
De hoofdstof die voor gewenning en verslaving zorgt is de nicotine. Het lichaam went aan de nicotine en zodra het nicotinepeil in het bloed zakt, wordt je onrustig en verlangt naar een shot nicotine, dus naar een sigaret. Doordat het beloningscentrum in de hersenen wordt geprikkeld, ga je je bij het sigaretje lekker voelen. Heb je dan geen sigaret bij de hand, dan blijft de onrust en kan je je niet goed meer concentreren op andere dingen...voilà...je krijgt onthoudingsverschijnselen en dit zorgt voor een verlangen naar dat lekker gevoel en de verslaving is geboren!

De tabaksindustrie wil echter toch hun producten verkopen en zij voegen er dan stofjes aan toe die de opname van nicotine 'toegankelijker en makkelijker' maken, zodat de werking nog eerder plaats vindt en de verslavingskans vergroot. Zij voegen stoffen toe die de luchtwegen wijder maken (cacao preparaten en stikstofdioxide). Er kan dan dieper geïnhaleerd worden en zo meer nicotine worden opgenomen.

Ze voegen eveneens geur- en smaakstoffen toe (vanille, menthol, cacao, suiker en honig) om de smaak milder te maken en de scherpte weg te nemen. Is van belang voor de beginners om te wennen. Deze stoffen zorgen er ook voor dat de rook aangenamer is en het inhaleren makkelijker gaat.

Sinds in het jaar 2000, de Amerikaanse tabaksfabrikanten wettelijk verplicht werden om de toegevoegde stoffen te vermelden, bleek dat er soms sprake was van wel 599 ingrediënten! In 2009 zijn er in de V.S. sigaretten met bepaalde smaakstoffen verboden. In ons land is dit nog niet zo en wij hoeven zelfs de toegevoegde stoffen niet te vermelden op de verpakking!
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat lobbyen al niet allemaal voor elkaar krijgt (auto's, wapens, sigaretten). Zo'n sigarettenfabrikant zou je toch moeten oppakken voor moord met voorbedachten rade!
amc
8 jaar geleden
Dat zal niet mogelijk zijn helaas...zij bieden alleen het genotsmiddel aan. Of het misbruikt wordt is een eigen keus. Het is hun taak om te verkopen en het product daarom 'aangenaam' te maken, zodat men het koopt.