Op welke dag van de week worden de meeste en/of minste kinderen geboren?

Is daar een jaarlijks terugkerend patroon in te ontdekken, of komen geboortes elke dag van de week voor met elk een voorkomen van 1 op 7

En als er dat is is daar dan een oorzaak voor aan te wijzen?

8 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Weet niet of je er wat aan hebt maar ik vind hier enkel cijfers uit 2002:
In 2002 werden 202 duizend kinderen geboren. Gemiddeld was dat 554 kinderen per dag. Het dagelijks aantal geboorten varieerde echter sterk. Op dinsdag 24 september 2002 werd het grootst aantal kinderen geboren: 693. Op zondag 13 januari werd met 396 het kleinst aantal kinderen geboren.

Toegevoegd na 59 minuten:
De meeste kinderen worden midden in de week geboren, vooral op dinsdag.
fremar
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
Een verklaring voor deze piek op dinsdag:
Het beleid in NL is (als het kind niet eerder wordt geboren) om twee weken na de uitgerekende datum de bevalling in te leiden. Om ziekenhuisopnames in het weekend te vermijden, wordt vaak op maandag begonnen met inleiden. Dus relatief veel geboortes op dinsdag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant! En ook best raar: ik zou denken dat allerlei overwegingen een rol spelen die te maken hebben met het welzijn van moeder en kind, met als allerlaatste of personeel al dan niet in het weekend moet werken. Maar blijkbaar wel.