In hoeverre kan een MRI scan je metabolisme of celdeling verstoren?

Een MRI scanner werkt met een magneetveld tussen 0,5 en 7 tesla sterk ,opgewekt door supergeleidende spoelen. Zij kunnen bijv. waterstof atomen beinvloeden ed.
Ik vraag me dan af, gezien de hoeveelheid kleine atomaire/moleculaire processen die plaatsvinden in het lichaam, of die niet verstoort worden.

Ik weet niet hoeveel een tesla aan kracht is, maar zijn er misschien dierproeven gedaan waarbij magneetvelden werden getest op dieren?

https://nl.wikipedia.org/wiki/MRI-scanner

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

MRI scans gebruiken magnetische velden en radiogolven om beelden van het lichaam te maken. Deze velden en golven kunnen geen invloed hebben op het metabolisme of celdeling. Er is geen bewijs dat MRI scans schadelijk zijn voor de gezondheid.
Bronnen:
4 maanden geleden