Bestaan er wetenschappelijke onderzoeken, waarin het welzijn van dieren in het dolfinarium is onderzocht?

De laatste jaren komt er steeds meer discussie over de vraag, of dolfijnen (en andere waterdieren) in een dolfinarium wel gelukkig zouden zijn. Sommige mensen beweren dat de dolfijn een dier is, dat per definitie al niet in gevangenschap te houden is. Bepaalde landen, zoals bijv. Engeland, India, Zwitserland en sinds kort Finland, hebben daarom ook dolfinaria in heel hun land verboden.
Ik weet dat ik sommige mensen misschien irriteer als ik hierover begin, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik wil gewoon voor de zekerheid weten: bestaan er neutrale onderzoeken waarin wordt gekeken naar het welzijn van dolfinarium-dieren? (Tja, het dolfinarium Harderwijk zélf zegt uiteraard dat het wel goed zit, en dat die dieren heel gelukkig zijn. Maar ik wil het niet van het park zelf horen, en dat bedoel ik niet wantrouwig).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
SimonV
8 jaar geleden
Zelf ben ik erop tegen dolfijnen hun natuurlijke bewegingsruimte te ontnemen, maar in deze link worden enige mythen ontzenuwd: http://www.speakdolphin.com/mythsVsFacts.cfm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat ik sommige mensen misschien irriteer als ik hierover begin, maar zo is het echt niet bedoeld. F*ck die mensen. Dolfijnen en apen staan behoorlijk dicht bij de mens qua intelligentie en verdienen dus zeker wat meer aandacht in deze zaken. In principe heb je dat met varkens ook al. "Maar ik wil het niet van het park zelf horen, en dat bedoel ik niet wantrouwig" De slager die zijn eigen vlees keurt (beetje wrange uitdrukking in deze) moet je altijd wantrouwen natuurlijk, dus dat is echt niet gek.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verdiep je eens in the cove guardians van Sea Shepherd, en wat er gebeurt in Taiji.
Dan heb je geen verder onderzoek meer nodig lijkt me. Als je toch bezig bent: de documentaire Blackfish is ook het kijken waard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1 Jazeker, ik heb de link goed gelezen. Maar het verhaal dat die dieren lijden, wordt door het dolfinarium natuurlijk glashard ontkent, zoals ik al zei (zie ook hier: http://www.dolfinarium.nl/over/feiten-en-fabels/ ).
Ook de documentaire Blackfish is volgens hen een leugen, ten minste wat het Nederlandse dolfinarium betreft: http://www.dolfinarium.nl/over/standpunt-blackfish/
Maar eerlijk gezegd vind ik het altijd zo moeilijk om in te schatten welke bronnen ik nou moet geloven...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.theguardian.com/us-news/2015/nov/09/seaworld-end-orca-whale-shows-san-diego Heeft dus wel geholpen die docu 'Blackfish'
Heb hem pas op Netflix gezien.
gewoon boycotten die dolfinariums,
ook hier in Nederland!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rieneke1 Jouw reactie slaat in mijn ogen net zo goed de plank volledig mis als het antwoord van Britb. Dat de openlijke jacht niet best is voor deze dieren snap ik. Dat ze in vrijheid laten leven de beste oplossing snap ik ook. De vraag blijft is in gevangenschap niet goed. Dezelfde vraag heb ik bij katten en honden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nouja britb slaat de plank wel heel mooi mis. Die bron is het tegenovergestelde van haar conclusie.
Rieneke1
8 jaar geleden
Mr. Tomaat, wat ik bedoel te zeggen: als systematisch hele families dolfijnen worden uitgemoord, om er enkele van in leven te laten om te verhandelen naar dolfinaria, dan doet het verder niet meer ter zake, al zouden ze het geweldig hebben in gevangenschap. Verder denk ik dat het van het grootste belang is, dat dieren in gevangenschap natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Bij dolfinaria is daar geen enkele sprake van. Wat mij betreft weet ik dan wel genoeg. Ik realiseer me verder dat ik geen antwoord geef, maar een reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo zie ik het niet. Volgens mij wordt dat moorden hoe dan ook gedaan. Niet OM er dolfijnen uit te halen. Ik kan me ook voorstellen dat er niet op die manier dolfijnen of andere dieren op die manier bij een dolfinarium terechtkomen. "Verder denk ik dat het van het grootste belang is, dat dieren in gevangenschap natuurlijk gedrag kunnen vertonen."
"Bij dolfinaria is daar geen enkele sprake van." DAT is tot nu toe het eerste en enige argument wat ergens op slaat. In mijn ogen. "Wat mij betreft weet ik dan wel genoeg." Ja, maar ho eens. Nu heb je opeens een heel ander argument gegeven. "Ik realiseer me verder dat ik geen antwoord geef, maar een reactie." Ik zie niet in wat je daar mee wil zeggen.
Als ik in een reactie zeg. "In China worden honden gekweekt voor consumptie en verdiep je eens in Oost-Europese broodfokkers... Nou dan heb je geen onderzoek meer nodig of honden in gevangenschap houden goed is of niet"
Zou je dat dan niet een reactie vinden waar je iets van zou zeggen? Slaat toch net zo goed de plank mis? Maar mijn overdenking is. Als dolfijnen houden niet kan, waarom kan het houden van dieren die wij huisdieren hebben gemaakt dan wel? Waar ligt de scheidslijn?
Rieneke1
8 jaar geleden
Mr Tomaat, ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat, door de bank genomen, het houden van huisdieren kan als ze natuurlijk gedrag kunnen vertonen, of als we op z'n minst daar een goed alternatief voor kunnen bieden. Wat dat betreft is de positieflijst voor zoogdieren een goed initiatief.
Voor vogels is die er helaas (nog) niet: ik had van de week nog een discussie of het kan een ara als huisdier te houden (ik vond van niet). Helaas hangt ook veel af van de intentie en expertise van de huisdiereigenaar.
Zo wordt het houden van katten als binnenkat bijvoorbeeld zielig gevonden.
Dat hoeft echter niet zo te zijn, zolang je ze niet alleen houdt, en alternatieven biedt voor het klimmen, verstoppen, jagen en onderzoeken wat ze buiten doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Ik denk dat"
En zo zal ook dolfinarium allerlei zelfverzonnen argumenten voeren. En dat doen ze dan ook precies. Of wil je de expertise van dolfinariummedewerkers in zake dolfijnen onvoldoende noemen? Wat ik wil zeggen, hoe bepalen we wat goed is voor een dolfijn? Laten we dat van onderzoek afhangen, of mag een organisatie die antihuisdierenhouden is zich ook beroepen op een paar drogargumenten om jouw geliefde huisdieren af te pakken? (om even wat geks te roepen) Jij weet al genoeg. Nou ik weet al genoeg in zake huisdieren houden, afschaffen die zaak. Er zijn immers slechte huisdiereneigenaren, slechte manieren van fokken etc. (zou ook een argument kunnen zijn) Zou er niet eerst goed onderzoek moeten komen voor dat we iets afschaffen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Bij dolfinaria is daar geen enkele sprake van." Hoe kom je aan die wijsheid? Wie zegt dat de alternatieven die dolfinarium biedt niet voldoende zijn? Zoals de alternatieven voor huiskatten volgens jou voldoende zijn? Als je dat kan beantwoorden heb je namelijk direct de vraag beantwoord. Mij leek de vraag van noepetote zo goed. Is er onderzoek naar gedaan? Aan de andere kant is de vraag groter, kan je er onderzoek naar doen? Ik vraag me af of dolfinaria hun poorten wijd openzetten om eens te komen testen wat die dieren voor leven hebben. Aan de andere kant zou dit afgedwongen kunnen worden door regelgeving. Dat voorkomt dat iemand anders een net zo sterk verhaal heeft als hij de site van dolfinarium kopieert. Ze zijn beide visies van mensen die wat vinden. Niet dat ik je overdenkingen niet waardevol vindt, ik heb dezelfde. Maar het blijven meningen. Problematischer is dat je baseren op onderzoek dat ook nog steeds is. Want dan kom je op het probleem vanaf welke conclusie gaan we dolfinaria sluiten?
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.scientias.nl/orkas-gevangenschap-entertainment-educatief-barbaars/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rieneke1 Kijk nou gaan we ergens heen. Bijna het omgekeerde van je eerste reactie. Een bron met daadwerkelijke constateringen over de aantoonbare onvrede in gevangenschap (tanden stukbijten). Een reden om ook ara's te verbieden als huisdier (die hebben ook snel gekke neigingen als ze zich vervelen). Althans voor mij reden genoeg. Ik denk ook dat het voor anderen dit argument zwaarder geldt dan argumenten die er weinig of niks mee te maken hebben. Maar dat is misschien mijn vreemde kronkel :D.
Rieneke1
8 jaar geleden
@ mr. Tomaat, pfffffffffff eindelijk tevreden gesteld, ik kan weer rustig slapen! ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ook. :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja ik zit nu de hele tijd met beelden van orka's met uitgeboorde tanden in mijn hoofd maar dat terzijde.
Rieneke1
8 jaar geleden
Kijk ook maar niet al te vaak op het facebook account van de cove guardians van sea shepherd Mr Tomaat. Een van de vele zaken waar ik van wakker lig, nadat ik net ben bekomen van de vuurstieren :(
Rieneke1
8 jaar geleden
https://www.thedodo.com/seaworld-orcas-dolphins-lesions-1294428400.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat ''Is er onderzoek naar gedaan? Aan de andere kant is de vraag groter, kan je er onderzoek naar doen? Ik vraag me af of dolfinaria hun poorten wijd openzetten om eens te komen testen wat die dieren voor leven hebben. Aan de andere kant zou dit afgedwongen kunnen worden door regelgeving.'' Ja, helemaal mee eens! Als het dolfinarium dat niet doet, dan is het in ieder geval duidelijk dat ze iets te verbergen hebben...toch? Waarom zou het anders niet mogen?? Als ze er niet mee akkoord gaan dat het welzijn van hun dieren door een onafhankelijke partij onderzocht wordt, dan moet dat gewoon afgedwongen kunnen worden vind ik! Het gaat hier natuurlijk wel om dieren, en dus om levende wezens!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1 Maar die bron die u geeft, is dus van een dierenrechtenorganisatie, PETA, toch? Maar die hebben natuurlijk daar standpunten over, net zoals natuurlijk het dolfinarium zelf. Maar ik bedoelde meer objectieve en onafhankelijke onderzoeken, begrijpt u wat ik bedoel?
Rieneke1
8 jaar geleden
Vandaar dat ik ook een reactie plaats, geen antwoord. En ja, objectief en onafhankelijk onderzoek....
Je kan zonder al te veel moeite opzoeken wat het natuurlijk gedrag is van een bepaalde diersoort.
Als je dan ziet dat dit natuurlijke gedrag in gevangenschap niet uitgevoerd kan worden, dan weet je toch eigenlijk wel genoeg? En onafhankelijke instituten verdiepen zich nu eenmaal een stuk minder in dit soort zaken dan dierenrechtenorganisaties.
Wat niet wil zeggen dat de info die de laatsten geven niet zou kloppen.

Antwoorden (1)

Er kan geen goed wetenschappelijk onderzoek gedaan worden, omdat a het aantal dieren in dolfinariums te klein is. b het onderzoek aan welzijn wetenschappelijk betekend je de welzijn moet verlagen of verhogen of experimenteren met het welzijn.

De dierenrechten organisaties en de dolfinariums hebben de onderzoeken nodig, maar de wet staat deze onderzoeken niet toe.

Dit is een vraag waar geen antwoord op gegeven kan worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik neem mijn laatst opmerking terug. Het is lastig om hier een antwoord op te geven. Maar er is wel onderzoek aan welzijn van dieren in dierentuinen en buiten dierentuinen. Je kunt deze onderzoeken gebruiken om een literatuur onderzoek te doen om een antwoord te geven op de vraag van welzijn van dieren in een dolfinarium. Maar mij is geen neutraal, wetenschappelijk onderzoek bekend. De beslissingen in andere Europese landen is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar dat zijn politieke beslissingen.
Gezien de grote internationale belangstelling in de pers voor dit onderwerp zou zo onderzoek als het er is wel bekend gemaakt zijn.