Hoe kan het dat je gezichtsveld voor de kleur blauw groter is dan voor de kleur groen?

De resultaten van een proef die wij gedaan hebben wijzen uit dat de kijkhoek voor de kleur blauw groter is dan de kijkhoek voor groen, wat is de oorzaak hier van? Graag met een vermelding van een bron, dan kan ik het rustig nalezen...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonder met een bron te kunnen komen, kan ik je wel twee mogelijke verklaringen aan de hand doen die mij erg waarschijnlijk lijken - gewoon op grond van kennis van de werking van het oog.

De eerste verklaring heeft niet zozeer met kleur te maken - aan de rand van je gezichtsveld kun je immers geen kleuren onderscheiden. Het enige dat je daar kunt zien is lichtintensiteit ("grijstinten"). Maar de gevoeligheid van de betreffende staafjes (die het licht opvangen) hangt wel af van de kleur van het licht. Ze zijn gevoeliger voor blauwgroen licht dan voor rood licht. Het is best mogelijk dat de kleuren blauw en groen die jullie hebben gebruikt zodaig waren dat je een kleur blauw hebt gekozen waar de staafjes gevoeliger voor zijn dan voor de kleur groen die je hebt gekozen.

De tweede verklaring heeft te maken met de intensiteit van het licht. Als ik het even extreem mag stellen: stel je voor dat je een heel zwak groen schijnsel hebt vergeleken met een fel stralend blauw licht... dan is het natuurlijk logisch dat je "ontdekt" dat je dat blauwe licht beter ziet dan het groene licht. Nu zullen jullie natuurlijk niet zo'n extreem helderheidsverschil hebben gebruikt, maar heb je wel gecontroleerd of de intensiteiten van jullie blauw en groen wel gelijk waren?

Dit zijn de mogelijke verklaringen die ik op dit moment kan bedenken. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Er schiet me nog iets te binnen.

Als de proefpersoon een bril ophad of contactlenzen gebruikte, worden de kleuren "uit elkaar getrokken" tot allemaal regenboogjes. Recht vooruit en bijna recht vooruit merk je daar niets van, maar naarmate je meer door de rand van de bril of de lens kijkt, wordt het effect steeds sterker. Dit heet chromatische aberratie.

Jullie zaten precies aan de rand van het gezichtsveld te meten, en dat is nu juist de plek waar de chromatische aberratie maximaal is.

Cryofiel
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Goed bedacht, plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Color_vision#Theories_of_color_vision Volgens mij zegt dit het ongeveer: " A range of wavelengths of light stimulates each of these receptor types to varying degrees. Yellowish-green light, for example, stimulates both L and M cones equally strongly, but only stimulates S-cones weakly. Red light, on the other hand, stimulates L cones much more than M cones, and S cones hardly at all; blue-green light stimulates M cones more than L cones, and S cones a bit more strongly, and is also the peak stimulant for rod cells; and blue light stimulates S cones more strongly than red or green light, but L and M cones more weakly. The brain combines the information from each type of receptor to give rise to different perceptions of different wavelengths of light."