Wat gebeurde in de javazee in maart 1942 wat vandaag de dag een staatsgeheim is??

Ik weet toevallig via mijn oma dat er in maart 1942 iets gebeurde wat staatsgeheim is. Mijn overgrootopa is getuige geweest van dit gebeurtenis. En mijn vraag is welke gebeurtenis het is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Deze tweede slag betekende tot het einde van de oorlog staking van alle krijgsverrichtingen van geallieerde schepen in de wateren rond Java. Hierdoor kon de Japanse strijdmacht de verovering van Nederlands-Indië ongehinderd voltooien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_slag_in_de_Javazee
kierkegaard47
8 jaar geleden
Even aangenomen dat er toen een gebeurtenis plaatsgevonden heeft die nu staatsgeheim is: Als het een staatsgeheim is, is de kans niet (zo) groot dat een 'niet-ingewijde' het weet-- ook al omdat het intussen 74 jaar geleden is. En de 'ingewijden' moeten waarschijnlijk zwijgen, juist omdàt het een staatsgeheim is.... er staan namelijk straffen op het onthullen van staatsgeheimen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kierkegaard: zit wat in, maar is te kort door de bocht... Er zijn natuurlijk zat dingen waarvan bekend is dat de details staatsgeheim zijn. Een beroemd staatsgeheim uit die tijd blijkt, na wat googlen, bijvoorbeeld te zijn: de laatste woorden van Mussert (dat blijft nog een een paar jaar geheim, volgend decennium ergens niet meer). Maar ja, dat heeft voor zover ik kan inschatten niets met de Javazee te maken. Het zal wel iets met die Nederlandse overgave te maken hebben.
tinus1969
8 jaar geleden
Vraag het je overgrootopa???
flyingcrow
8 jaar geleden
En als die niet meer leeft Tinus???

Antwoorden (2)

De slag van de javazee: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tweede_slag_in_de_Javazee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
de tweede slag
Interessant onderwerp, zelf veel over gelezen. Echter nooit iets over een gebeurtenis die staatsgeheim zou moeten blijven. Blijkbaar is het - zoals een goed staatsgeheim betaamt ;-) - tot op de dag van vandaag nog steeds geheim. Lees je Engels? Dan zou je deze boeiend beschreven en gedetailleerde informatie eens kunnen doorlezen. Dan gaat het echt voor je leven en misschien vind je er een aanwijzing in, waarvan je denkt: daar heeft het misschien wel mee te maken gehad: http://www.warfare.altervista.org/DutchEastIndies/java.html